Don Camillo



När jag växte upp älskade jag dessa filmer med Fernandel som visades ofta på den italienska TV. Jag tyckte att denna präst som kunde tala med Jesus på korset var så himla roligt att jg inte kunde motstå att ta för mig boken när någon skulle ge bort den! Jag har haft boken liggande i några år men nu tyckte jag det var fantastiskt bra att läsa. Kapitlarna är korta så jag kunde läsa en kapitel på mindre en tio minuter, perfekt läsning innan sovdags som också lämna en med ett leende på läpparna. Under förra året hann jag läsa bara två böcker och denna var bok nummer två! Men den var så rolig och jag fick tillbaka alla roliga minnen från filmerna. Jag behöver mer Don Camillo...jag måste se om filmerna! Kort sagt en bra bok som man läser lätt och är mycket rolig! Jag såg att den finns även på adlibris och bokus. Det handlar om noveller om en bondpräst som kan prata med Jesus på korset men gör lite hur han tycker ( han visar att det är en människa som är präst som har sina " dåliga sidor" ) och hans fiende, den kommunistiske borgmästaren Peppone. De hatar och älskar varandra!

ITALIANO
Chi non si ricorda Don Camillo? Ho adorato i film da piccola e finalmente ne ho letto il libro, uno dei tanti! Che divertimento ragazzi. Lettura facile e divertente. I capitoli corti sono perfetti per una mamma che ancora non ha trovato i ritmi per fare tutto! Purtroppo ho finito il libro...bisognerà che ne legga anche qualcun'altro e che mi riguardo i film perchè già mi manca!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback