träd kan rädda världen



Det har varit lite segt här på bloggen men nu skall vi köra hårt igen! Jag har läst klart denna bok av Johan Tell. Tidigare hade jag läst hans lilla bok om 100 sätt att rädda världen men jag hittade inga speciella bra tips där, sådant som jag inte redan gjorde men denna bok tyckte jag var helt underbart. Man fick verkligen en känsla för naturen och hur pass viktiga träd har varit för mänskligheten och hur den fortfarande är det. Jag hade ingen aning att viskos kommer från träd, jag trodde att viskos var som polyester och akryl och kom från plast men så är det inte. Det innebär att viskos är ett naturligt fiber, något jag mer kommer att kolla på kläder och textilier. Jag fick lära mig mycket nytt, som t.ex. att man faktiskt kan tillverka plast av träd! Och snygga bilder innehåller boken så...låna den på er bibliotek!

ITALIANO
Ho letto questo libro, "gli alberi possono salvare il mondo". Molti non credono che piantare alberi sia sufficiente per i problemi ambientali di oggigiorno ma questo libro spiega perchè gli alberi sono importanti per gli uomini, lo sono ora come lo sono sempre stati. Parla delle varie proprietá e caratteristiche delle piante. Ho imparato molte cose come ad esempio che la viscosa proviene dagli alberi e si tratta in vero di una fibra naturale e non di plastica come invece il poliestere e l'acrilico. Altra novità per me è stato sapere che dagli alberi si può fabbricare plastica! Direi che si tratta di un libro molto istruttivo e con delle bellissime immagini che non fanno altro che farci ritrovare l'amore per la natura e per gli alberi. Se trovate questo libro in italiano vi consiglio proprio di dargli un' occhiata, si legge molto velocemente!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback