efterfrågade utsläppsrätter

Allicen frågade just om utsläppsrätter och det känns som ett riktigt viktigt ämne. Den är mycket kontroversiell och många säger att systemet över att köpa utsläppsrätter inte fungerar alls. Det absolut bästa sättet som fungerar är att ändra sitt beteende och sin sätt att resa helt enkelt, flyget är värsta boven så man måste se över sina flygresor men det är klart att alla sätt att resa måste ses över. Tåget är den miljövänligaste av alla, men även att åka kollektivt är riktigt bra.
Man skall akta sig från att köpa utsläppsrätter, läs denna artikel för att veta varför. Naturskyddsföreningen erbjuder utsläppsrätter men eftersom jag är mycket skeptiskt mot denna metod, efter rådgivning från någon som jobbar just med miljöfrågor har jag valt att klimatkompensera i projekt som stödjer och forskar om miljövänligare och hållbara varianter på den tyska sida atmosfair. Olika flygbolag erbjuder också möjligheten att klimatkompensera men pengarna går ofta till att hitta ett annat typ av bränsle, visst behövs även detta men jag litar mer på andra projekt. Det är en mycket kontroversiell fråga så man får lita lite på sin egen känsla. Glöm inte bort att kika lite på min miljöblogg där sådant kommer oftast upp. Eftersom jag har två bloggar försöker jag inte göra samma inlägg på dem så det kan vara bra att ha koll även på den om man önskar veta mer om just miljöfrågor. Där brukar jag göra endast ett par inlägg i veckan om det går, mer hinner jag inte. Har ni frågor om något så kan jag alltid försöka leta efter svaret. Miljöfrågorna är så pass viktiga för mig att de är en del av mig, därför kommer de ofta upp även i mina vanliga val i mitt liv. Jag vill verkligen leva på ett sätt som varken skadar naturen, djur eller människor.

ITALIANO
Mi è stato chiesto di parlare un attimo di come sia meglio compensare la questione del clima, per ridurre gli scarichi di anidride carbonica. Ci sono da comprare dei diritti di scarico di CO2 ma la questione è molto discussa in quanto non sembra funzionare. La cosa che veramente funziona è cercare di cambiare il nostro modo di essere, di pensare e viaggiare molto meno, specialmente in aereo ma tutti i viaggi vanno pensati meticolasamente. Naturalmente bisogna anche pensare ai trasporti dei vari prodotti che compriamo dato che anche questi comportano scarico di CO2. Per coloro che veramente vogliono anche compensare consiglio il sito tedesco di atmosfair dove è possibile vedere quanto si scarica CO2 con i vari trasporti per la stessa distanza. I soldi vengono poi usati per progetti ambientali e per studi per trovare soluzioni migliori per l'ambiente e alla fine, per noi essere umani.


Kommentarer
Postat av: allicen

ja just ja! klimatkompensera var det ju du skrev om förut! Visste knappt att det fanns två olika saker, men jag ska försöka hålla isär dom från och med nu :)

Postat av: Filifjonkan

Godförmiddag på dig.

Utsläppsrätter och miljö Ja det är stora saker det.

Man får se om sitt eget utsläpp i skorstenar och avgasrör. Jag har gått ifrån oljeeldning ialla fall och det gör ju sto skillnad för miljön Inget utsläpp ur min skorsten numera. Hoppas allt är bra hos dig och att du hinner med din stickning.

Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos. Hoppas du är kry och inte åkt på vinterkräksjukan Det verkar som många gör det just nu.

Hoppas du sluppit regnet som forsar ner här sen tidigt i morse men jag såg att Breezie skrev att det snöade så de skulle åka pulka Det låter kul det.Ha det så bra idag.

Postat av: Samtal från min trädgård

Hej och va trevlig med ett stickcafé! Vilken söndag blir det, är så tokig på att räkna!

2009-01-20 @ 20:20:32
URL: http://samtalfranmintradgard.blogspot.com/
Postat av: chaos

Samtal: Nu på söndag, den 25, kommer du? kramis



Filifjonkan: allt väl här bara lite mkt. Jag hinner inte med just allt så ibland blir det inga inlägg i bloggen men jag försöker uppdatera så ofta det går! Blaskig snö har vi fått, det snöar men det är för varmt så det är ingen rolig väder! ha en bra kväll nu! Kramis

2009-01-20 @ 20:57:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback