America a passo d'uomo

Questo libro di Nantas Salvalaggio mi è piaciuto veramente molto. Si tratta di un paragone tra italiani e americani ma chiunque che vive all'estero puo`divertirsi e paragonare i due paesi. Io potevo tranquillamente paragonare anche la Svezia. Un libro interessante e divertente, a volte una critica di entrambi i paesi, non ci sono rose senza spine! La parte interessante è come il popolo svedese sia in realtà simile algi americani e come il loro consumismo sia arrivato anche qui in europa e in particolare in Scandinavia. Riesco tranquillamente ad immaginarmi le diverse situazioni in cui si trova l'autore. un libro che consiglio a chiunque volgia farsi due risate!

SVENSKA
Jag har läst klart denna bok på italienska av Nantas Salvalaggio och vilket bok! Det var inte sällan jag skrattade högt. Det är i princip en jämfärelse och kritik mellan två länder, USA och Italien där båda länderna har sina fördelar och nackdelar. Författare är italienare vilket gör att han tittar mest på amerikanare men när man befinner sig i ett annat land så är jämförelsen och kritiken även av sitt eget land. Man ser sitt eget land med andra ögon, ibland positivt och ibland negativt! Det som jag tyckte var intressant i boken var också hur jag själv kunde ta in i bilden även Sverige, hur vi har blivit amerikaniserade och vad som vi har behållit. Den mycket omtalade amerikanska konsumtionen som invaderar i små steg även Europa. Den här boken från 1962 känns väldigt modernt och aktuellt! Och riktigt rolig!

Kommentarer
Postat av: Filifjonkan

Godförmiddag Chaos. Jaha en ny spännande bok .Ja det är ju olika på länderna men en del är också lika fast i olika omslagspapper så att säga .Men konsumtionen i överflöd den har vi anammat Det har snöat i natt hos mig spå akta m du går ut så du inte halkar Såg att du med hade besvär med elaka knän,, :)

Postat av: chaos

Vi har haft snö i några dagar men mer än det är det is överallt! Det är såååå halt! Jag går som en pingvin hela tiden med förhoppningen att mitt knä håller. jag har lite svårt att klättra på stolar och sånt än men jag hoppas bli bättre snart! Ta det lugnt nu! kramis

2009-01-30 @ 10:49:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback