lev enklare



Denna var boken jag läste under min semester.Jag lånade den på biblioteket innan jag åkte, jag hade lånat den en gång tidigare men inte hunnit läsa mycket i den så jag ställde mig i kö. Jag hade riktigt tur eftersom jag fick den precis vid rätt tillfälle! Jag tyckte mycket om boken även om jag inte lärde mig speciellt mycket. När jag läser sådana böcker hoppas jag alltid att få inspiration men det behövdes inte just nu. Eftersom jag redan gör i princip allt som står i boken kunde jag inte få inspiration men jag fick bekräfta att det finns flera som tänker som jag, som lever som jag och att mina val stämmer överens med mina varderingar och därför tyckte jag om boken. Den handlade mycket om Slow rörelsen och boken jag läste förra året och jag letade fortfarande efter den balansen som tidssjukan orsakar. Jag sträver efter en balans mellan jobbet och livet men den är inte alltid så lätt att hitta. Jag vet vad det är jag skulle behöva göra men just nu trivs jag egentligen på hur saker är och försöker hitta någon form av lagom helt enkelt, något som fungerar för mig! Mina tankar är att det kanske var tänkt att 24 timmar skulle vara indelade på 8 timmars jobb, 8 timmars sömn och 8 timmar liv men så är inte fallet....

8 timmar sömn behöver jag så jag satsar alltid på att sova mina 8 timmar ( så delen stämmer )

8 timmars jobb + 2 timmar pendeltid + 1 timme för att göra sig redo att gå till jobbet, kläder, smink lunchlåda mm. Några minuter att bege sig till bussen och jobbet.  Sedan behöver man återhämta sig från jobbet, kanske 30 minuter när man kommer hem. Sedan skall man laga mat och äta så ta bort en timme till....hur mycket tid blir det kvar ca 3 1/2 timme och det känns lite lite. Så klart får man sedan mer timmar på helgerna ( det finns dock hemarbetet, städning, inköp av mat mm. ) så det kanske jämnar ut sig men jag skulle inte säga till till något mer än 3 1/2 timme och många som pendlar ännu längre har ännu mindre tid än så.... Det är här jag inte lyckas riktigt få till det. Det finns lösningar så klart, val men just nu är jag riktigt nöjd med det jobbet och platsen jag bor.

Mer tid för att sticka, läsa, gå i skogen, pyssla med blommorna, klappa katterna...det skulle jag inte säga nej till! Hur ser din vardag ut? Har du hittat balansen?

ITALIANO
Ho letto questo libro sul vivere più semplicemente che tratta il modo di vivere in modo ecologico e slow. Siccome già faccio praticamente tutto di quello che dice il libro non mi sono venute delle idee ma il libro mi è piaciuto ugualmente. Mi è piaciuto perchè mi ha mostrato che ci sono altre persone che la pensano come me e mi ha confermato che le mie scelte rispecchiano i miei valori! Quello con cui sto combattendo ormai da un anno si tratta di trovare un certo equilibrio tra lavoro e la vita. Cosa intendo? Ma pensate che le 24 ore siano state divise in tre una volta. 8 ore per dormire, 8 ore di lavoro e 8 ore per vivere.

Io dormo le mie 8 ore quindi qui ci sono ma poi?
8 ore di lavoro, 2 ore di viaggio giornaliere, 1 ora per mettersi a posto per andare sul lavoro. Qualche minuto per arrivare alla fermata dell'autobus e passeggiatina per arrivare sul posto di lavoro. Poi naturalmente una volta a casa si ha bisogno di riposarsi un attimo, magari 30 minuti. Poi bisogna cucinare e mangiare quindi togliamo un'altra ora...quante ore rimangono per vivere, più o meno 3 ore e 1/2, un po' pochino a mio parere. Naturalmente si riprende un po' di tempo nel fine settimana libero ma anche li c'è un po' di lavoro, fare le pulizie, mettere tutto in ordine, fare la spesa per la settimana...Insomma, io l'equilibrio ancora non l'ho trovato, le soluzioni ci sarebbero ma si tratta di scelte che per il momento non mi vanno a genio quindi cerco questo equilibrio in un altro modo, il tempo mostrerà quale scelte dovrò fare ma per ora è così. E voi, come avete trovato il vostro equilibrio?



Kommentarer
Postat av: Filifjonkan

Ja det är inte så lätt att få tiden att räcka till sådant man verkligen vill göra.Dygnet har ju bara 24 timmar man skulle behöva 10 timmar till på dygnet ibland Det skulle vara bra !men man får göra någon medelväg så man fungerar.Det där lagom är svårt att å till faktiskt.Ha en bra dag solen det är ju försommar.

Postat av: Sol

Vilket fint inlägg. Tack för det.



Jag har inte hittat balansen, jag tror tyvärr att det i princip är omöjligt att hitta balansen i samhället så som det ser ut idag. Vi arbetar alldeles för mycket, och det måste till en systemförändring. Jag tycker inte att ansvaret ska läggas på individen, när systemet är skevt. Detta är inte en hållbar utveckling: Vi arbetar för att konsumera, konsumerar för att arbeta, och någonstans därimellan tappar vi bort oss själva.



Men jag strävar, precis som du, mot att hitta balansen ändå, så gott det går. Man måste ju försöka, man måste arbeta utifrån de förutsättningar man får. Jag har inte läst boken, men ska göra det. Kan du inte skriva ett inlägg om vilka idéer i boken du tycker är viktigast, och hur du själv gör för att praktisera dem?



Våriga hälsningar från Sol!

2009-04-29 @ 14:44:12
URL: http://bhujapindasana.livejournal.com
Postat av: chaos

Filjfjonkan: Hejsan! Ja, det stämmer bra, det är riktigt svårt att hitta det där lagom! Visst är det fint, synd att man inte kan vara hemma och njuta av solen men jag har något roligt för mig ikväll! Trevligt kväll Filifjonkan!



Sol: Jag håller med dig! Det var ett bra tips så jag skall försöka göra ett sådant inlägg i helgen! Ha en bra kväll!

2009-04-29 @ 16:22:52
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/
Postat av: Filifjonkan

Chaos vad bra att du har roligt för dig det behöver vi alla. Trevlig Valborgsmässoafton då!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback