et si la mer n'était pas bleue



Jag har läst färdigt denna bok av
Joseph Zobel, det är några olika berättelser som är rätt gulliga. Jag hittade boken i gratishyllan på jobbet så jag passade på att läsa den. Inte får att jag inte har några böcker kvar i bokhyllan att läsa men denna bok var smalare och jag är lite nyfiken på litteratur från andra orter. Det är små berättelse som handlar om vardagslivet och det är bara i vissa av berättelsen som den förvrängda insynen över vad det innebär att vara svart kommer fram. De vita människor har haft ett sådant inflytande att även svarta personer anser att det finns olika grader av svarthet och ju mörkare huden är desto sämre ligger man i samhällets pyramiden. Boken visar dock att människornas inblick kan vara fel och vissa förebilder som är annorlunda finns vilket ger hopp även för andra. Boken går väldigt fort att läsa och ger en trevlig känsla.

ITALIANO
Ho finito di leggere questo brevissimo libro composto di piccole storielle di Joseph Zobel. Questo libro mi è piaciuto molto, si legge bene in quanto breve e l'autore riprende tematiche importanti come il fatto che i bianchi abbiano inculcato anche nella mente delle persone di colore che il colore più scuro della pelle rivela una categoria al livello più basso della piramide sociale. Libro interessante e carino.

Kommentarer
Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos. Ja det där låter spännande kanske man skulle försöka sig på lite annan typ av litteratur vet inte verför men man kör ju de populäraste och de nyss utkomna sen har man någon favorit men det kanske är berikande att läsa lite från andra delar av världen tack för tipset och trevlig fortsättning på söndgen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback