glass med eller utan tillsatser?

Jag har varit duktigt och inte ätit en massa söta saker under de sista 20 dagarna ( jag tror att det är därför jag får plats i jeansen nu! ) men idag blev jag sugen på något sött. Så det blev denna rabarberpaj med vaniljglass!

image149

Det var gott! Smulpajen är gjort mest med havregryn än vetemjöl efter jag tål inte den vanliga smulpaj degen och jag måste säga att receptet med havregryn fungerar utmärkt! Jag hade använt den tidigare för en blåbärspaj och det har nu blivit mitt standard recept. Jag blev tvungen dock att köpa vaniljglass ( även om vaniljarom görs av kodynga enligt boken Den hemlige kocken ). Jag letade desperat i affären efter en vettig glass med det fanns inga, alla har en massa tillsatser så jag köpte den som hade minst skräp. I framtiden tänker jag dock göra min egen ekologiska glass ( vi får se hur det går men min pappa är glassmannen! Vi hade en glassbar i Italien när jag var liten och jag är uppväxt med glass...lite tips av honom bör jag få! ). Allt man behöver egentligen för att göra glass är ägg, vispgrädde lite socker och någon smak ( aromer, stärkelser, emulsioner...det behövs inga! ). Jag har fått ett recept från pappa och jag vill gärna sätta igång och testa det snart!

Kommentarer
Postat av: britta

kodynga?

Postat av: chaos

Visst är det äckligt? Mera äckliga saker i vaniljsmaken är trä! Usch va sur man blir när man läser boken, varför stoppar de i en massa äckliga saker i vår mat?

2008-06-02 @ 13:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback