Ny utmaning!

jag körde hela 5 veckor med klimatsmart kök utmaningen...tiden gick fort och jag glömde bort att jag var klar! Då kan ni förstå att det har gått rätt så bra! Jag har saknat en hel del grönsaker och frukt men jag skall fortsätta att begränsa mig. Inga bananer och inga tomater, gurka och sallad...jag tänker dock köpa 2 paprikor / månad ( jag har saknat det för mycket så lite måste jag ha det, en paprika varannan vecka måste jag kunna ha ). Jag har börjat baka bröd och kakor så jag behöver inte köpa det längre. Det finns massvis jag fortfarnade måste lära mig så min nästa utmaning är att läsa klart boken Klimatsmart och anpassa mitt hem och mitt liv till den. Mycket har jag redan gjort men mer kan man alltid göra! Två andra utmaningar som kommer att gälla året om är helt köpstopp en dag i veckan, söndagar ( jag hänger med en kollega som haft det sedan nyår och valt denna dag ). det blir mer jobb genom att ha köpstopp en dag när man är ledig eftersom det är just då man går in i affärerna! Nästa utmaning är en riktigt rackare för mig och där vet jag inte om jag kommer att klara det, det gäller att klimatanpassa mina resor. För i år har jag inte rest något än men jag reser väldigt mycket ch det börjar bli dags att planera inför sommaren så utmaningen är bra! För att ni skall förstå att denna utmaningen är riktig svår för mig kan jag berätta om min resor 2007.

Januari - retur resa från Cairo (flyg)
Påsk - t/r till Bryssel (flyg) och på plats tog jag tåg till Brygge och Antwerpen
Sommaren - t/r till Bologna (flyg) och på plats tog jag tåg till Venedig, Florens och Rom
Sen sommar - t/r till Riga (båt)
Hösten- t/r till Gotland (båt)
Oktober- t/r till Paris med jobbet (flyg)
Jul- t/r till Bologna (flyg)

Värsta boven är flyget så det är där jag måste försöka bli bättre. Jag kommer inte att resa mindre men resorna måste bli klimatsmartare. I maj skall jag flyga t/r till Prag ( det är min första resa för året, jag fick det i present när jag fyllde år så nu gäller det att tänka efter om jag skall flyga mindre! ). Tufft blir det men även roligt att hitta på andra möjligheter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback