Rapport om utmaning plast!

De första dagarna utan plast gick rätt så bra men det är mycket att fundera över. Vissa vanor måste jag nog ändra på men det känns skönt att göra något åt klimathotet! I lördags förutom att handla mat så gick jag runt i lilla staden här för några andra ärende. Jag skulle leta efter någon rengöringsmedel för ansiktet, gärna ekologiskt och utan plast....det var svårt och jag lyckades inte fullt ut men jag känner mig nöjd ändå. Det fanns två alternativ: Dr Hautschkas rengöringsmjölk i glas med en liten pump i plast eller Weleda, tub i metall med plastkork. Weleda var något billigare men till slut valde jag att köpa Dr. Hautschka denna gång. Jag Valde denna produkt för att det är lättare att göra rent för återvinningen och för att man köper två produkter i ett! Jag kan använda det även som ögon make-up remover! Då slipper jag två hela burkar med tanken att min ögon make-up remover nästan är slut! Jag hade tänkt mig köpa Lakshmi produkten för just det eftersom den är helt fantastisk men tyvärr i plast. Som sminkbortaggare har jag tidigare använt Lakshmi och Logona, båda ekologiska produkter och Lakshmi är att föredra, den gjorde sitt jobb utan att kladda medan oljan från Logona fungerar inte lika bra, man blir tvungen att gnugga vilket man inte skall göra och man blir kladdig! Lakshmi finns att köpa på Sencha. Som rengöring för ansiktet har jag testat Lakshmi, Sante och Yvonne Ryding ( sista produkten är icke ekologiskt menhar bra huvudingredienser ). Jag får nu testa produkten jag precis köpt innan jag kan uttala mig men yvonne R. kommer jag inte längre att köpa eftersom den är icke ekologisk. Lakshmi är riktigt bra även i denna produkt medan Sante luktar lite för mycket alkohol för mig men är riktigt billig. Båda produkterna är förpackade dock i plast! Jag testade Dr. Hautschka för första gången idag och tyvärr måste jag erkänna att den också luktar lite alkohol men inte i samma grad som Sante och förpackningen är mest i glas som sagt så den skulle jag kunna leva med. Nästa gång tänkte jag dock kanske testa Weleda om det går att använda som sminkbortaggare men vi får se. Jag tycker om att byta produkter från gång till gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback