Plastfri ekologisk mascara?

Min mascara är nästan slut  så jag gick på jakt efter en ny. Under 2007 försökte jag avveckla mina vanliga produkter och köpa in ekologiska sådana om det fanns. Jag måste säga att det kändes riktigt bra för det är just de saker man använder på vardagen som man använder mest och om man köper ekologiska sådana gör man en riktigt insats med tanken att det går åt så pass mycket. Det betyder att när min dagkräm, deodorant, shampoo, tvål, mascara, rengöringsmjölk osv tog slut ersattes de med ekologiska varianter. Det har fungerat bra även om ibland för man testa flera olika varianten för att hitta den rätta. Förra året så köpte jag mascara från SANTE, den är inte lika bra som min favorit från Max Faktor men det fungerar och är skönare mot miljön. Jag hade tänkt mig köpa en annan nu för att prova på men i affären jag gick så fanns det bara den. eftersom utsidan av mascaran är i metall så köpte jag den. Jag hade inte riktigt tid att leta mig fram och eftersom den fungerar rätt bra så fick det bli den för denna gång. En annan variant testar vi nästa gång. Jag köper sådana produkter ganska ofta eftersom jag har en dubbeluppsättning hos pojkvännen så slipper jag ta med mig allt! En helt plastfri mascara blir svårt att hitta, jag tyckte att denna var rätt okej. Jag tar gärna emot förslag och tips inför nästa gången.

Kommentarer
Postat av: allicen

:) berättade faktiskt om din utmaning för en kompis på jobbet och då kom vi just in på hur du skulle lösa det med saker som schampo, bindor/tamponger, diskmedel och sånt... men du tycks fixa det mesta!!

Postat av: chaos

Berätta gärna mera, jag tar gärna emot tips, speciellt om de varor du nämnar eftersom jag har funderat på saken men inte kommit fram till någon vettig lösning än!

2008-02-03 @ 21:46:07
Postat av: allicen

Lovar att fundera igenom detta, men måste erkänna att vi stog som två idioter och bara frågade oss hur, hur, HUR gör man då??? haha!
Det bästa jag kunde komma på sådär direkt var återvunnen plast men det är ju ändock plast :/ vad det gäller bindor/tanponger så tänker jag inte ens tänka tanken "tyg" i samma mening :P

2008-02-03 @ 22:09:40
URL: http://allicen.blogg.se
Postat av: chaos

Nej, viss plast kan man inte komma undan. På lush har det shampoo i fast form men det är inte ekologiskt. Någon berättade dock att man kan köpa stora flaskor shampoo, det går åt mindra plast egentligen eftersom man köper färre...vi får se om jag hittar något. Bindor och tamponger är inte så enkelt men ica tampongerna är svanenmärkta och har plast bara runt tampongerna och inte runt lådan så det är alltid något. Säg till om ni kommer på något bra.

2008-02-04 @ 10:47:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback