Hösten kommer



Stockholms universitetet ligger på en national park, det är ett fint område och jag är glad att vi är så nära naturen. Det som jag brukar jakta är de kanadensiska gäs som kommer hos oss varje augusti, för att stanna i ett par veckor innan de flyger bort. Jag såg några redan för ett par veckor sedan men idag flög det in många flera. För mig är detta ett tecke att hösten är i närheten.
Jag vet inte varför men jag håller alltid utkik för gässen, hemma kan jag alltid höra när de flyger bort och när de kommer tillbaka på våren och sanningen är att jag alltid blir glad av att höra dem! Jag är uppväxt i Italien och har tyvärr missat hela den svenska kulturen som barnböcker har utformat alla svenskarna. Det enda jag inte missade var Pippi, Emil och Nils Holgersson och Mumin men önskar veta mer. Jag känner igen vissa bilder från Elsa Beskow och några andra men kommer inte riktigt ihåg dem. Jag har inga barn så jag har ingen att läsa sagorna för och bekanta mig med dem och har därför bestämt mig för att börja läsa dem för mig själv. De är lätta att få tag på biblioteket så lite i taget skall vi börja. Har ni tips för mig om vad jag bör läsa? var skall jag börja?

ITALIANO
Qui piove tutti i giorni, sta arrivando l'autunno. Il segnale è arrivato dalle oche selvatiche che come ogni anno sono arrivate all'università. L'università di Stoccolma si trova su un parco nazionale e le oche vengono ogni autunno, si fermano per qualche settimana ( fanno provviste e mangiano un bel po' ) e poi se ne vanno per poi tornare il prossimo anno. Adoro sentirle quando volano, quando se ne vanno e quando tornano in primavera. Rispecchiano il ciclo naturale del passaggio delle stagioni. Mi fanno sempre pensare a Nils Holgersson, conoscete questo libro? Essendo cresciuta in Italia mi sono purtroppo persa quasi tutte le favole nordiche e me ne dispiace molto perchè sono le favole con le quali si cresce, cosa direste a qualcuno che non conosce Pinocchio? Ho deciso di cominciare a leggere qualche libro per bambini ed imparare a conoscere la favole nordiche e piano piano ve le farò conoscere anche a voi!

Kommentarer
Postat av: allicen

Astrid Lindgren har ju skrivit en uppsjö av barnböcker och det är nästan omöjligt att välja ut några, så där har du lite att göra :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback