enkelt sätt att spara pengar

Det finns små enkla sätt att spara pengar. Jag tittar ibland på Lyxfällan och blir chockad till över hur oansvariga vissa personer kan vara när det gäller pengar! Själv har jag alltid velat vara självständig och varit väldigt duktig med pengar.

1) När jag fått min lön så brukar jag betala alla mina räkningar och sätta in matpengarna för hela månaden på mitt ICA kort, då vet jag att jag klarar mig hela månaden utan att behöva snåla på det.

2) Sedan sätter jag in en bestämd summa på ett annat konto jag har så att jag har en buffert i fall det skulle hända något osv. Ni får göra en enkel budget, har ni koll på vad ni spenderar över månaden så vet ni hur mycket ni kan spara, ni kan börja med en liten summa för att sedan utöka den till era möjligheter. Sätter man in dessa pengar på ett annat konto så finns det inte risken att pengarna försvinner när ni ser nya dyra fina skor som frestar er!

3) Jag har räknat ut hur mycket jag får spendera månadsvis och delat det per vecka. Det gör att jag vet hur mycket jag för handla för för andra saker som bio, teater, utställningar, fika, middag med kompisar osv...På denna sätt minskar jag mina konsumentvanor, har jag inte råd denna vecka att köpa mig det jag sett i fina skyltfönstret får jag se till att köpa det nästa veckan och se över om jag verkligen behöver det! I downshiftning anda blir det mindre inköp av onödiga saker och man sparar en slant.

4) Då och då läser jag denna blogg om
frivillig enkelhet, vilket ger några enkla tips på vissa saker. För tre år sedan berättade min mamma om en elev hon hade. Han hade sparat alla sina tior i en flaska och när den var full och gick till banken hade han sparat 10000-15000 kr! Jag blev inspirerad och sparar nu alla mina tior i en liten burk och när den är full går jag till banken. Det blir en insättning på mitt konto på 2000-3000 kr och helt plötsligt får man en slant extra man inte räknat med!

Kommentarer
Postat av: lisa

hoppas du får en trevlig dag! :)

Postat av: Camilla

hehe har också testat det där med tior i en burk, lyckades dock inte speciellt länge :P Ha en bra dag!

2008-04-20 @ 11:06:45
URL: http://millaans.blogg.se
Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos. Ja en vettig budget måste man ha att följa sen gör Filifjonkan
sig ett konto som jag kallar Rumlekontot där handlar jag sådant som man plötsligen vill ha inom rimliga gränser om det räcker det man har på kontot annars får det bli som du sa nästa månad eller så. Den där killen som strödde pengar runt sig (Lyxfällan)man undrar ju om han hade "många hemma på kontoret" föreföll ganska tomt faktiskt, Jag spar 5kronorna det blir med en peng sen är man räknar ihop det,Skönt när man kan sova lugnt om nätterna, Vissa verkar ju leva ur hand i mun ungefär..liten buffert som du gör är med bra.

2008-04-21 @ 10:37:27
URL: http://filifjonkan-se.bloggagratis.se/
Postat av: Helena på ROOM

Oj, är är inte så budgetmässig. Men klarar mig fint :)

2008-04-21 @ 13:17:38
URL: http://roomservice.blogg.se
Postat av: Jelena

Bra tips! Jag sparar också på alla mina mynt i en burk, det blir rätt mycket på ett år faktiskt. och jag tycker inte att det är någon större uppoffring att lägga dem där, hatar när plånboken är jättetjock och tung ändå!

2008-04-23 @ 18:54:43
URL: http://styleiseternal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback