kan stickningen löna sig?

Jag har börjat fundera på något. Hur stor stash har man? Jag har en liten låda med garn som jag själv köpt men jag får massor från farmors stash. Som stickare men också när man har någon hobby som scrap booking, om man gillar att sy, sysslar med olika saker helt enkelt så blir man en samlare. Man köper och köper hur mycket som helst, så fort man ser något man tycker om så blir det som en liten frenzy. Stämmer detta? Då samlar man på sig vilket jag inte skulle göra ju, huset skall ju banta, jag skall ha mindre saker inte mer så jag får akta mig ordentligt! Jag skall dock njuta av min hobby och vill inte begränsa den för mycket...annars forlorar man lusten ju och det vill man inte göra. Jag har köpstopp på garn till syfestivalen är det bestämt men jag känner att något mer måste göras. Jag funderar över att låta stickningen försörja sig själv och se om det går. Man får köpa bara för de pengar man fått ihop genom att sälja sådant man har stickat, kan detta fungera? Det är i alla fall någon form av begränsning så att man inte köper för fullt och sedan man inte har någon plats hemma men jag vet inte om detta är möjligt heller. Jag kanske inte kan sälja något alls och då...Jag tänkte i alla fall testa men jag skall också ha roligt på vägen, jag skall inte bara sticka till försäljning, jag skall också sticka för mig, för kompisar och så klart lämna ett bidrag lite då och då till hemlösa! Här är det en sjal på gång, den är inte riktigt klar, jag skall virka en liten kant på den och sedan lämnar jag den till försäljning...är 100 kr för mycket? Vad tycker ni?



ITALIANO
Ho pensato a qualcosa che secondo me è importante. Quando si ha un hobby si ha la tendenza ad accumulare, per esempio quelli che lavorano a maglia accumulano un sacco di lana etc. Ho ragione o mi sto sbagliando? Sto pensando alla lana della nonna che non finisce mai! Questa cosa non va affatto bene con la mia filosofia in quanto devo consumare meno ed avere meno cose non comprare ad infinito....Fino ad Aprile non compro lana in quanto stabilito giá da prima ma poi? Io voglio divertirmi e non frenarmi in continuazione e ogni tanto mi va di comprare un po' di lana che piace a me. Ho riflettuto sul da farsi ed ho pensato di lasciare che il mio hobby si mantenga da solo, o comunque vorrei provarci per un po'. Potrò comprare cose che hanno a che fare con il mio hobby soltanto con i soldi ottenuti vendendo altri lavori fatti, secondo voi è possibile? Vedremo! Naturalmente non voglio solo sferruzzare per vendere, io voglio anche divertirmi, fare cose per me, per i miei amici e naturalmente per i senzatetto...ma con tutta la lana che mi ritrovo non dovrebbero esserci problemi e se guadagno qualcosina potrò permettermi di comprare la lana che desidero per altri progetti. Sto pensando di vendere questo scialle, dite che ce la faccio? Pensavo per 10 euro o qualcosa del genere. Lo scialle non è ancora finito ma lo sarà presto, secondo voi è un prezzo troppo alto? Ma non so...non ho mai venduto nulla!

Kommentarer
Postat av: allicen

Jag tror helt klart att du kan få det att fungera! Många vill veta vart sakerna man köper kommer ifrån och komma undan all massproduktion!



Jag skulle absolut köpa saker som du gjort! Antingen om jag kommer på nått och lämnar önskemål, (går t.ex. och funderar på om jag skulle våga mig på att beställa en sån där halsduk med luva som du visat upp vid nått tillfälle) för då får du väl köpa det som behövs till?) eller om du lägger upp allt du vill sälja på bloggen och det finns saker där som passar!

Postat av: Annela

100:- är alldeles för lite, snarare 300:-. Det är ju handarbete.

2009-01-21 @ 00:12:27
URL: http://annelas.blogspot.com
Postat av: chaos

Allicen: Jag tar gärna emot beställningar från dig och så klart är det garn jag har behöver du inte betala något medan om jag behöver köpa till garn så får du betala bara för garnet...Jag har köpstopp på garn till April men för dig gör jag ett undantag! Fundera lite på vad det är du vill och återkom gärna.



Annela: jag är lite rädd att man måste också kunna konkurrera med billiga varianter av stickat, jag vill hellre ha den sålt än liggande. Frissan kommer att öka på priset lite så det hamnar på 120 kr. Jag funderade om jag skulle sälja den för 150 kr sedan lägger hon på lite och det kanske blir 180 kr...vad tycker du? Garnet är från farmors stash så jag har inte betalat något för den. Min mamma som gör pulsvärmare med pärlor tar bara 200 kr och det kan vara uppe till 300 pärlor per pulsvärmare, det är mycket jobb så det känns lite taskigt om de skall betala lika mycket för något så enkelt. 300 kr låter lite mycket i mina öron just nu men jag kanske kommer dit...jag fundera över att sälja billigt och öka till varje gång för att se hur mycket folk är beredda att betala för arbetet, låter det helt felt? Allt gott!

2009-01-21 @ 09:25:54
Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos. Ja det är väl en bra idé. Kanske går de t att sälja så. Nina på Johansgården Finns i min högra manual) har en butik som heter "Peaces of Nina" finns i hennes högra manual kolla där så ser du hur hon har gjort.Hon är duktig att sy och greja.med.

Ha det så bra med dig.

Postat av: Samtal från min trädgård

Jag tänkte mer något i närheten av 250 för den sjalen, spelar ingen roll om du betalat för garnet eller inte. Speciellt om du virkar kant runt, så den ser lite mera arbetat ut. På Trassel i Täby har jag sett att priserna är ganska höga för olika saker, så visst kan du ta ett högre pris än 100 kr.

Vi kan väl diskutera priser på söndag när vi träffas? Jag har också funderat på ev. att sälja, först var jag emot, men att finansiera mitt intresse skulle inte var så tokigt, bra tänkt av dig!

Tyvärr tror jag att min dotter ska få min gamla symaskin i fall jag nu bestämmer mig att köpa en ny. Men bra försök!

2009-01-21 @ 11:36:08
URL: http://samtalfranmintradgard.blogspot.com/
Postat av: Annela

Det är svårt att sätta pris på sina egna alster. Men att sälja det för billigt är också att nedvärdera sitt arbete. Det tar ju trots allt en stund att göra. Jag tycker nog att utpriset ska vara minst 200:- i alla fall. Lycka till med försäljningen!

2009-01-21 @ 14:40:15
URL: http://annelas.blogspot.com
Postat av: Arandur

Hoppas du får en bra dag :)

Kolla gärna in min fotoblogg.

Följ den gärna med bloglovin.

2009-01-21 @ 14:45:55
URL: http://arandur.blogg.se/
Postat av: chaos

Annela: du har nog rätt, 200 kr låter rimligt. Jag skall se vad mamma och samtal från min trädgård tycker jag skall sätta på pris men 200 kr låter helt rätt! Hoppas den blir såld! Allt gott!

2009-01-21 @ 22:36:28
Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos. Men det var ju tur skomakaren fixade din jacka Revor är väldigt tråkigt att få på en jacka. Jackor är inte billiga heller precis i inköp så man lagar ärna om det finns någon som är duktigt med sådant. En skön fredag tillönskas.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback