ciambella al limone



Ingredienti

150 gr di burro
3 uova
2 dl di zucchero
scorza di un limone gratugiata
3 dl di farina
1 cucchiaino di lievito per dolci

* scogliere il burro in un tegamino e lasciar raffreddare
*mischiare uova, zucchero e scorza di limone ( non sbattere, mischiare )
*Aggiungere il burro, la farina e il lievito
*mischiare fino ad avere un impasto omogeneo
*versare in uno stampo di 2 litri e far cuocere in forno ( 175° x 45 minuti )

Se desiderat ancora più sapore di limone:
mischiate insime uno sciroppo con 2 dl di zucchero a velo e il succo di due limoni e 1 o 2 cucchiai di acqua ( io di solito faccio mezza dose se non meno perchè di miscela ne viene molta comunque dipende dai gusti ). Quando la ciambella si è raffreddata fate dei buchini con uno stuzzicadenti e versateci sopra la miscela ( qui ci vuole pazienza perchè la miscela cola veloce quindi usate un cucchiaino piccolo e versate la miscela poco a poco ). Vi assicuro che il risultato é ottimo!

Se volete una ciambella un po' diversa, eliminate dalla ricetta il limone e nell'impasto metteteci due cucchiai di amaretto di Saronno!

SVENSKA
Jag fick förfrågan efter receptet på italienska men eftersom det handlar om en enkelt citron sockerkaka så är det inte något speciellt. Ni kan ta vilken recept som helst för sockerkakan däremot kan jag ge ett par tips för något lite annorlunda.

Mer smak av citron
Blanda  2 dl vanillinsocker med saften från två citroner och 1 eller 2 matsked vatten. ( dosen är lite stor så jag brukar köra med hälften men man kan göra som man vill ). När sockerkakan är kall är det bara att göra små hål med en tandpetare och försöka få in dem saften man blandat ihop. Lite kladdigt men riktigt gott!

Annan smaksättning
Har du ingen citron hemma eller vill du smaksätta kakan med något annat kan du testa med 2 matsked Amaretto di Saronno, det blir riktigt gott och en annorlunda kaka som få smakat på!

Sedan kan man piffa upp sin sockerkaka med ett sådant form, jag tycker den är så rolig att jag gärna skulle vilja ha den!

Finns att köpa på urban living

ITALIANO
Se poi avete una bella forma come questa diventa ancora più buona!


Kommentarer
Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos Ja de där formarna är så roliga såg en som var som ett lok men gillar inte priset. "45 kr för en kakform de tär rena rånet tycker jag Men så är det alltid när det kommer nya grejor. Kakan låter god citronsockerkaka gör jag med emellanåt man kan slänga i lite av varje

Postat av: chaos

jag håller med, formen är dyr och eftersom jag har många skall jag inte köpa några men kan önska mig det som present någon gång! hehe!

2008-09-24 @ 09:43:45
Postat av: Hanneles paradis

Härligt med hjärtekaka :)

2008-09-24 @ 20:50:25
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Cinzia

Ciao!!

Grazie per la ricetta!!!

Appena riesco provo a farla e poi ti faccio sapere ... mi ispira un sacco!!

Sembra proprio buona, anche se semplice :o)

Buona giornata

2008-09-25 @ 17:04:47
URL: http://zrinkaleo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback