Köpstopp

Jag har vetat i några månader om konceptet köpstopp" buy nothing". Jag läste det först på caminomagasins hemsida och följde lite hemsidorna på berörda personer som har satt köpstopp i ett helt år och jag är helt imponerad. Jag skulle också vilja ha kraften att agera likadant men jag skulle inte klara av det i ett helt år, inte nu men kanske någon gång i framtiden. För tillfället får jag nöja mig med att använda huvudet och köpa bra när jag verkligen behöver något och i så fall köpa begagnad, ekologisk och rättvisemärkt i just den ordningen. Önskar ni veta mer om konceptet köpstopp kan ni följa Jonas blogg som har köpstopp hela 2008!

Kommentarer
Postat av: allicen

En liten fråga bara.. Varför sätter du ekologist före rättvisemärkt?
rättvisemärkningen medför ju att produkterna även blir ekologiska... som om du har två likvärdiga produker borde väl rättvisemärket väga tyngre?

Postat av: Jenny

Jag brukar köpa ekologiskt och rättvisemärkt men ibland är det svårt att hitta kombinationen av märken. Jag förutsätter att om en produkt är ekologiskt har personalen som skapat produkten också fått en rättvis lön och har skyssta villkor men det måste gälla både människan och djuren och naturen inte endast människan. Rättvisemärkningen kan se till att personalen har skydd även från kemikalier osv. men bryr sig inte alltid om planeten. Jag väljer därför att köpa ekologiskt i första hand men vill helst att ekologiskt och rättvisemärkning skall vara en självklarhet!

2008-01-28 @ 15:57:09
URL: http://fabulouschaos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback