Sol, sticka och baka!



Äntligen tittar solen fram. Jag har inte gjort mycket i helgen, städat lite och det gamla vanliga! Min halsduk tar aldrig slut och jag hoppas bli klar snart! Jag har bakat lite, jag gjorde Allicens havrekakor ( tack så mycket för receptet ) och en citron sockerkaka och njuter nu av solen med en kopp te och mina söta saker!

ITALIANO
Finalmente è arrivato un po' di sole così ne approfitto per prendermi una pausa dai miei sferruzzamenti ( la sciarpa non vuole mai finire! ).  Da godermi con il te ho fatto una ciambella ai vuoti di limone:

Ingredienti

150 gr di burro
3 uova
2 dl di zucchero
la scorza di un limone gratugiata
3 dl di farina
1 cucchiaino di lievito per i dolci

da versare sopra la ciambella
2 dl di zucchero a velo con il succo di due limoni e 1 0 2 cucchiai d'acqua

* Sciogliere il burro in un tegamino e lasciar raffreddare.
* Mischiare uova, zucchero e scorza di limone ( non sbattere )
*Aggiungere il burro, la farina e il lievito.
*Mischiare ( non sbattere ) fino ad avere un impasto omogeneo.
*Versare in uno stampo di 2 l e far cuocere in forno ( 175 gradi per 45 minuti )
* Quando la ciambella si è raffreddata metterla su un piatto e fare dei buchi con qualcosa di sottile ( io di solito uso uno stuzzicadenti ) dove poi si versa la miscela di zucchero a velo, succo di limone ed acqua.

Si tratta di una ciambella molto semplice ma con molto gusto!

Kommentarer
Postat av: allicen

Va kul! Blev dom bra?

Postat av: chaos

De blev riktigt bra men de är lite för söta! Tror du att det går att göra dem med bara 1 dl socker istället?

2008-08-25 @ 11:18:39
Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos Ser ut som du haft det riktigt skönt där i din stol. Snygg stolsdyna gillar färgerna där. Stickat har du gjort med. Blir det en långsjal som du skall veva flera varv runt halsen och axlarna? Blir skönt när nordanvinden härjar senare i höst...

2008-08-25 @ 12:47:04
URL: http://filifjonkan-se.bloggagratis.se/
Postat av: chaos

Filifjonkan: Hejsan! Jag stickar halsduken till grannen som tack för att han fixade nät på balkongen åt mig. jag är nästan klar och skall sedan sticka något liknande till mig men det blir en överraskning!

2008-08-25 @ 12:57:16
Postat av: Filifjonkan

Hej igen, men så bra tjänster och gentjänster. Det är grannsamverkan det. Skall du sticka då i samma färger eller blir det i några andra Ja jag får väl lugna mig och se....:) ha det så bra

2008-08-26 @ 13:43:54
URL: http://filifjonkan-se.bloggagratis.se/
Postat av: chaos

Filifjonkan: Det blir något mycket annorlunda och i helt andra färger men den skall ha samma funktion av en halsduk!

2008-08-26 @ 13:49:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback