Första semesterdagen!



Vädret ser ut att bli bättre så vi kommer snart att flytta till balkongen! Blåbärsockerkaka, iste och en stickning....äntligen semester! Sockerkakan har jag hittat på själv, jag gjorde den för två dagar sedan men den är fortfarande saftig och känns som nybakad, jag är väldigt nöjd! Iste är tyvärr inköp men jag försöker nu hitta på ett recept som fungerar, om ni har tips om det säg gärna till, speciell för iste med persikasmak, det är min favorit. Jag försökte igår kväll så jag får testa i eftermiddag om mitt experiment har fungerat! Sedan är det så klart en ny stickning på gång...jag ville göra något annat och har börjat en sjal, halsduk till mig enligt en beskrivning från Nina Sagulins bok Sticka accessoarer! Jag har blandat två olika färger, fortfarande farmors garn båda två!

ITALIANO
Finalmente sono arrivate un po' di ferie! Non vedevo l'ora! la mia colazione di ciambella ai mirtilli ( la ricetta segue poi... ) e te freddo. Purtroppo il te freddo l'ho comprato ma se qualcuno ha una buona ricetta specialmente per quanto riguarda il te alla pesca fatemelo sapere! Io sto facendo le prove e solo nel pomeriggio potrò assaggiare il risultato! Ho cominciato anche un lavorino nuovo, uno scialle/ sciarpa per me. Ho mischiato due colori della lana della nonna e mi sembra venga molto bene!



Här är receptet till sockerkakan, mycket enkel och god, det mesta av ingredienserna finns som kravmärkt.

Ricetta ciambella con mirtilli

2 ägg - 2 uova
2 dl strösocker - 2 dl zucchero
50 g smör - 50 gr burro
3 dl vetemjöl - 3 dl farina
2 tsk bakpulver - 2 cucchiaini lievito per dolci
1/2 dl vatten - 1/2 dl acqua
 lite riven citron - un po' di limone gratugiato
lite citronsaft - un po' di succo di limone
1 dl frysta blåbär - 1 dl di mirtilli surgelati

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en 1 1/2 liters kakform. Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Smält smöret. Tillsätt vetemjöl, bskpulver, riven citron, citronsaft i äggsmeten. Jag brukar fortsätta vispa med elvispen så går det väldigt fort. När smöret har svalnat något blandar man i även den och vattnet. När du har en jämn smet tillsätt snabbt även blåbär...blanda inte i så mycket annars blir hela kakan blå...fast några kan tycka det är lite häftigt så kör som ni vill! Lägg smeten i formen och baka på nedersta falsen i 35-40 minuter.

Preriscalda il forno a 175°. Imburra e ricopri con pane gratugiato una forma da 1 1/2 litro. Sbatti con il frullatore elettrico le uova con lo zucchero. Fai sciogliere il burro e lascialo raffreddare, nel frattempo aggiungi all'impasto delle uova la farina, il lievito, il limone gratugiato ed il succo. Quando il burro si è un po' raffreddato aggiungilo all'impasto ed infine aggiungi l'acqua. Ottenuto un impasto omogeneo aggiungi i mirtilli velocemente, mischia poco altrimenti tutta la ciambella diventa blu...il che può essere anche divertente quindi vedete un po' voi! mettete poi il tutto nella forma. In forno va messa nella parte più bassa possibile per 35-40 minuti.





Kommentarer
Postat av: allicen

Jag har aldrig gjort eget iste så tyvärr kan jag inte komma med några råd, men berätta gärna hur det går med ditt test!

Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos. Först åhh så söt din kissekatt är klappa den från mig vad heter den han eller hon?Stickningen blir ju härlig , Läckert mönster så där glest och fint, Kakan skrev jag av receptet på jag bakar ung så med men kanske inte så mycket blåbär har nog bara strött lite i formen men kall pröva med mer då.Ja idag är det varmt och jag har 26 .7 i skuggan kvavt med. Ha det så bra och kramis

2009-07-16 @ 15:50:16
URL: http://filifjonkan-se.bloggagratis.se/
Postat av: chaos

Allicen: testet av iste misslyckades, jag testa några flera gånger och kommer på något bra skall jag göra ett inlägg med recept! Jag testar idag med iste med citronsmak...vi hoppas på bättre tur denna gång! kramis på dig!



Filifjonkan: Kissen är en hona, hon heter Sam och fyller snart 13 år. Vi har varit igen hos veterinären, hon upptäcktes ha hyperthyroideism förra året och på kontroll i år visade sig att dosen av medicinen inte var bra. efter många besök och vi hittat något som verkar fungera. Annars är hon pigg och glad! Hon blev så glad att bli klappad! Kramis

2009-07-17 @ 09:26:45
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback