utmanad

Jag har haft gäster från Italien i några dagar och därför har jag inte bloggat men nu är allt som vanligt igen även om en viss tomhet alltid känns när gästerna går!
jag har blivit utmanad av
Allicen, hon tror att allt i min kylskåp är ekologiskt men så är tyvärr inte fallet. Än så länge produceras inte allt ekologiskt och eftersom jag delar hushållet med någon så måste jag även anpassa mig. Men jag försöker i alla fall att köpa ekologiskt, rättvisemärkt och klimatsmart så mycket som det bara går.



Så här ser kylskåpet ut!

Om jag har förstått utmaningen rätt skall man skriva 5 saker som alltid finns i kylskåpet.

1. Medicin, det är prioriteringen nummer ett. Jag har gömt mina mediciner i lådan så att ni inte ser vad det är för något men sedan...kanske 5 år sedan...är jag tvungen att alltid ha medicin i kylskåpet. Detta har påverkat även mina resor, jag har inte tidigare kunnat resa långt utan ett kylskåp och behövt ha hotell med kylskåp i rummet...så det är inte så enkelt.

2.  färskt pasta, Pastella fettuccine som är ekologiskt! En av mina favoriter sedan en tid tillbaka!

3. Laktosfri mjölk och detta finns inte ekologiskt. Jag har skickat en förfråga till Valio om att ha ekologiska laktosfria produkter, hoppas att det blir flera som frågar! Jag testade ett tag med vegan varianterna som även finns KRAV märkta men när jag såg innehållsförteckningen blev jag förskräckt så nu är det laktosfria mjölken som gäller för min del. Inga E nummer, tack!

4. Grönsaker, ofta olika kål varianter. Inte för att jag gillar dem speciellt mycket men de kommer med lådan från årstiderna! Ekologiskt och klimatsmart!

5. Just nu finns det alfaalfagroddar i mitt kylskåp. Groddar som jag gjort för första gången! Det kommer att finnas många gånger framöver. Jag hittade inga ekologiska frö, så jag köpte GO Green...de är i alla fall lokalproducerade eftersom jag groddade!

Får jag godkänt?

Kommentarer
Postat av: Samtal från min trädgård

Mitt kylskåp är inte speciellt ekologiskt, fast vi tänker mera och mera i den riktningen, så kanske senare......

Postat av: allicen

Klart godkänt :) Va kul att du hängde på!

2009-02-08 @ 11:51:25
URL: http://allicen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej !

Jag skrev på din blogg "satsning på miljön" Är den aktiv?

Annakarin

www.wondertree.se

2009-02-08 @ 13:17:25
URL: http://www.metrobloggen.se/kajsmarie
Postat av: chaos

Annakarin: Visst är den aktiv! Jag har varit ledig ett par dagar så har jag inte hunnit med bloggarna men jag skall kika genast! Allt gott!

2009-02-08 @ 20:29:35
Postat av: chaos

Annakarin: Jag hittar inte din kommentar på den andra bloggen, kommer du ihåg vilken inlägg du försökte kommentera?

2009-02-09 @ 10:27:59
Postat av: Filifjonkan tittar

Hej Chaos ja då du får godkänt. Absolut ju. Jaha du har sånt som måste vara kallt. Tillväxthormon kanske eller insulin. Jag vet vad du talar om vad gäller resa och kylskåp men har du inte en liten väska som du lägger 2 isklampar i och lägger i dina grejor det håller sig 24 timmar om du inte öppnar det! Ser ut som en liten vanlig axelremsväska.Rekommenderas...kram på dig

2009-02-09 @ 14:36:02
URL: http://filifjonkan-se.bloggagratis.se/
Postat av: chaos

Filifjonkan: Det är ett annat medicin men sedan ett år tillbaka har den blivit bättre, tidigare kunde den stå i vanligt temperatur endast upp till 12 timmar medan nu kan den stå utan kylskåp i en hel vecka! Därför kan jag nu göra lite längre resor men innan var det riktigt svårt om man ville åka till USA eller Kina, Japan eller Nya Zeland. Jag är glad att jag numera har möjligheten. Vissa ställe kan jag fortfarande inte åka till, alla länderna som kräver vaccinering för Gula Feber, jag kan nämligen inte ta det vaccinet! Kramis

2009-02-10 @ 09:55:16
Postat av: Sol

Vilken mysig blog och rolig kylskåpsutmaning =)

2009-02-10 @ 15:57:13
URL: http://bhujapindasana.livejournal.com
Postat av: chaos

Tack Sol! Det är alltid kul att få veta sånt!

2009-02-10 @ 20:46:56
Postat av: Xi

Mer Oxo-bioplastlösningar, på återförslutbara påsar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback