blomma!

Förra året köpte jag denna porslinblomma att ha i sovrummet där jag inte hade några växter. Den såg så lustig ut så jag kunde inte motstå att köpa den även om jag tyckte den var lite dyrt. Jag var nog rädd att den skulle dö men den har klarat sig bra ( den behöver bara lite vatten en gång i veckan eller så, väldigt tålig! ). Nu har den t.o.m. gjort en blomma, vilket jag inte ens visste att den kunde göra, och fin är den. I gummiaktig blomma, rätt rolig och den verkar hålla sig ett tag eftersom jag haft den redan i några dagar! Denna porslinblomma heter Hoya tydligen och odlas här i Sverige sedan 1880.



ITALIANO
L'anno scorso ho comprato questa pianta da tenere in camera da letto. Di solito sono negata quindi ho chiesto una pianta che non richiede molte attenzioni, infatti vuole solo un goccio d'acqua una volta alla settimana. In un anno è cresciuta molto ed ora mi ha fatto anche un fiore, non sapevo nemmeno che ne facesse, e che fiore simpatico! Gommoso e particolare come la pianta. Mia sorella mi ha detto che si tratta di una specie chiamata Hoya!

Kommentarer
Postat av: allicen

Vilken söt blomma, som en liten boll! Tror inte att jag heller sett eller hört att dom kan blomma så den där trivs nog alldeles utmärkt hemma hos dig :)

Postat av: Samtal från min trädgård

Den var väldigt vacker. Det är en hel epidemi med Hoya, det finns tom. sällskap/föreningar med det intresset. Min kollegas mamma är med i ett och har hur många som helst.

2009-08-10 @ 10:11:56
URL: http://samtalfranmintradgard.blogspot.com/
Postat av: chaos

Tack ni båda! Själv är jag lite bekymrad över att den är så lång, snart får den inte plats i fönstret,tror ni man kan klippa av den lite och se om den delen tar för sig själv? Kramisar till båda!

2009-08-10 @ 15:24:24
Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos Ja så fin den har blivit Det är en härlig klätterväxt men du skall veta att blommorna droppar lite klibbigt sockervatten om du undrar den gör så för att locka till sig insekter. Den finns i olika färger med vi kallar den med porslinsblomma pga att blommans knoppar är som porslin om du pillar på dem lite försiktigt men när den blommat över så akta så du inte tar bort själva lilla "pluppen" som blomman är fäst vid den skall sitta kvar för där kommer en ny sen. Kram på dig

2009-08-10 @ 16:43:30
URL: http://filifjonkan-se.bloggagratis.se/
Postat av: chaos

Filifjonkan: Tack så mycket! Det var intressant och viktigt info jag fick nu av dig, det hade jag nog missat totalt annars! Stor kram

2009-08-10 @ 19:34:57
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback