insnöad resa

Jag är hemma! Semester var fantastiskt men jag har saknat min stickning. Jag kommer att berätta lite mer om min semester men vill gärna visa lite bilder och jag kommer att få dem först nästa veckan så man får ha lite tålamod! Jag skulle åka måndag den 24 november och det var inte så enkelt. Jag hade planerat att ta bussen till Arlanda kl. 10.30 så jag skulle ha gott om tid men när jag vaknade så såg jag att det var en hel del snö. Mamma ringde redan kl. 7.30 och berättade för mig att vi var insnöade, inga bussar i Roslagen förutom 676 till Stockholm och Arlanda var i kaos! Jag som alltid brukar få resfeber fick panik så klart. Jag ringde SL som bekräftade att den enda buss från Norrtälje var just 676, den gick men mycket försenad men då var det bara att äta frukost och ta sig dit, sedan tänkte jag ta t-banan till T-centralen och därifrån flygbussen. Jag begav mig iväg kl. 8.30 och så fort jag kom ut från dörren insåg jag att något skulle bli svårt...jag hade snö hela vägen till knäna och det var extremt svårt att ta sig fram, speciellt med en resväska. Det brukar ta mig 2 minuter till busshållplatsen men det tog nu 15 minuter och jag trillade på vägen! Det fanns många personer på busshållplatsen och de hade väntat länge...det badade inte gott! Någon berättade att det var bättre att ta sig till nästa hållplats eftersom bussarna körde en liten omväg...tio minuter till att släpa att kämpa i snö, vad jag blev svettig! När jag väl var framme fick man besked från någon annan att nu gick det inga bussar alls! Jag tänkte ringa efter taxi men eftersom någon annan redan var på väg bad jag personen beställa en till mig med. Det fanns inga bilar, bara en så jag fick dela till huvudstaden och därifrån kunde jag fortsätta min resa. När jag äntligen kom till Arlanda var många flyg inställda och många försenade, jag fick vänta 1 1/2 timme extra men till slut var jag på väg! Äventyren var dock inte slut...det var skönt att komma fram till värmen men taxibilen som skulle köra 1 1/2 timme gick vilse så det blev en timme extra. Till slut var jag utmattad på plats kl. 5 på morgonen, lokal tid! Vilken resa men det var värt det! Eftersom jag inte har några bilder än så får ni en bild av en julklapp så jag blev precis färdig med!



ITALIANO
Sono a casa e come vedete ho già ripreso i regali di Natale!
Putroppo non ho ancora foto del viaggio ma prometto di metterle! Intanto vi racconto un po' com'è andata.

la partenza da casa era programmata per le 10.30 di lunedì mattina ma non immaginavo nemmeno cosa mi aspettasse. Mi sono alzata prima del previsto perchè come al solito mi ha assalito "la febbre del viaggio", mi innervosisco sempre molto quando devo viaggiare. Era tutto molto bianco, le finestre erano mezze coperte di neve, non ho mai visto tanta neve tutta in una volta! Alle 7.30 mi ha chiamato mia mamma :" siamo bloccati con la neve, nessun autobus va e nemmeno gli aerei...." cosa? Qui in Svezia? ma qui devono essere preparati, che scherzi sono questi, metri di neve proprio oggi che devo partire? Roba da matti! L'unico autobus dalla mia cittadina era l'autobus per Stoccolma che ancora andava quindi una volta fatta colazione mi sono preparata ad uscire. Al primo passo ho scoperto che la neve mi arrivava fino alle ginocchia e sul serio questa volta! Naturalmente le strade non erano state ancora pulite e non vi dico quale impresa sia stata andare alla fermata dall'autobus con un metro di neve e portarsi appresso la valigia! Di solito ci vogliono 2 minuti per arrivare alla fermata, ce ne ho messi 15 e sono anche caduta. Una volta alla fermata ho notato che c'era molta gente ad aspettare l'autobus e mi è venuto un dubbio...ma che passi? qualcuno a suggerito di camminare fino alla prossima fermata che avevano visto l'autobus passare per un altra strada...altri 10 minuti...che fatica...che sudata! Una volta arrivata ci hanno fatto sapere che gli autobus non passavano più! Panico! Ora di chiamare un taxi ma qualcuno lo stava già facendo quindi ho chiesto se potevano ordinarne uno anche per me. Purtroppo l'idea è stata molto comune quindi di taxi...beh, ce n'era solo uno disponibile quindi l'ho diviso e sono andata a Stoccolma. Da lí ho preso poi la metro ed un altro autobus ma alla fine sono arrivata in aeroporto. Molti voli sono stati cancellati e molti altri erano in ritardo, io ho dovuto aspettare 1 ora e mezza in più del previsto comunque non c'è stato male. alla fine sono riuscita a prendere questo benedetto aereo...ma la storia non finisce qui...Contenta di essere arrivata al caldo ho preso il taxi che mi aspettava, si trattava di una corsa lunga, 1 ora e mezza ma è durata 2 ore e mezza...il taxi si era perso! Insomma sono arrivata distrutta, ma contenta, alle 5 del mattino ora locale! però vi assicuro che ne è valsa la pena!



Kommentarer
Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos. Välkommen hem då , Men oj så din resa började insnöad när du skulle iväg. typiskt oturligt. Bra gjort att komma iväg ialla fall i den röran Skall bli trevligt att se dina bilder sen då men antar att du haft det härligt, Fin sjal du gjort dig varm och gossig, Ha en skön dag

Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos. Välkommen hem då , Men oj så din resa började insnöad när du skulle iväg. typiskt oturligt. Bra gjort att komma iväg ialla fall i den röran Skall bli trevligt att se dina bilder sen då men antar att du haft det härligt, Fin sjal du gjort dig varm och gossig, Ha en skön dag

Postat av: allicen

Fy sjutton vilken start! tur iaf att det belv bra till slut, ser verkligen fram emot lite bilder...!

2008-12-02 @ 19:04:21
URL: http://allicen.blogg.se/
Postat av: allicen

Fy sjutton vilken start! tur iaf att det belv bra till slut, ser verkligen fram emot lite bilder...!

2008-12-02 @ 19:04:43
URL: http://allicen.blogg.se/
Postat av: Filifjonkan

Hej igen på dig.

jaha du väntar på dina bilder,,,jag med (fniss) ser på din sjal och tycker den ser så varm och gossig ut känner när man sitter så här vid datorn att det drar lit om ryggslutet å ag fick på mig en kofta..men kanske skulle man hänga sin sjal på ryggstödet, Ta hand om dig idag.

Postat av: Ulrica

Jättefin sjal! Härliga färger.

2008-12-11 @ 10:57:07
URL: http://hjalpstickan.bloggy.se
Postat av: chaos

Ulrica: tack så mycket Ulrica! Jag tyckte den blev så fin att jag vill sticka en till mig med!

2008-12-11 @ 19:23:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback