Genus



Rosa eller blått? Kan man inte ha gult, orange eller grönt? När jag gick i grundskolan i Italien skulle man ha förkläde i skolan, de första 5 åren ( man gick i skolan mån-lör...ja, även lördagar men man gick i skolan bara i 4 timmar dagligen så det var inte så farligt! ). Rosa för flickor och ljusblå för pojkar. Det gjorde att jag fick en stor avsmak för dessa två färger som kopplades till kön. Mest har jag svårt för rosa men det gör att idag har jag lite svårt och väljer helst könsfria färger. Min favorit färg blev ju grönt, det valde jag redan som barn men nu försöker jag älska alla färger ( men fastnar ofta för grönt! ) och lilla Liam skall kunna ha vilken färg som helst, ja, även rosa. Barbapappa är ju rosa och det är ju en pappa!  Det passar bra som förebild även om hans barn har lite av de könsbaserade färger! När jag var på föräldrautbildningen i veckan fick vi visa upp våra barn, tre barn, två pojkar och en flicka. Flickan hade alla plagg i rosa skalan och den andra pojken hade allt i blått, även bilbarnstolen var blå! Liam hade lite blått på sig ( han hade en tröja i ekologiskt bomull och miljö meddelande på den ) men även grönt, gröna byxor och strumpor och en vit överall! Hans bilbarnstol är röd och brun men den hade kunnat vara lime grön eller lila! Varför är man så rädd för färger? jag känner för att sticka en lila tröja till Liam till nästa höst...uhm, eller skall den vara rosa...lila tycker jag mer om! Hehe!

ITALIANO

Si usano ancora i gembiuli a scuola? Gli anni passati con il grembiulino rosa mi hanno dato un certo fastidio per il colore rosa...in realtà ora mi danno molto fastidio tutti i colori basati sul sesso. Perchè rosa per le bimbe e azzurro per i bimbi? Io ci tengo, ed il piccolo Liam usa diversi colori e non lo vesto tutto blu...beh, può capitare ma di certo non di proposito. In settimana siamo stati ad un corso per nuovi genitori, si trattava di tre coppie con una feminuccia e due maschietti, tra quale anche Liam. La femminuccia era vestita tutta di rosa mentre l'altro maschietto era tutto blu, anche il seggiolino per la macchina era blu! Liam aveva un poco di blu sulla maglietta ma i pantaloni ed i calzettini erano verdi, per non paralare del vestitino per uscire fuori che è bianco. Il seggiolino per la macchina è rosso e marrone...insomma, esistono anche altri colori oltre al rosa ed il blu? È così importante? La prima cosa che guardiamo nelle persone è il sesso ma è importante sapere di che sesso sono i bimbi? Basta in raltà sapere il nome del bimbo anche se può essere un nome ambiguo. A me piace in genere mettere nome maschile sulle femminuccie ma un nome che va bene per entrambi non sarbbe male e qualcuno c'è!

Kommentarer
Postat av: Sol

Barbapapa och Barbamama är så skönt icke-stereotypa tycker jag. Barbapapa är mesigt rosa, medan Barbamama är häftigt svart! Hon är tuff!



Anyhow, håller med om rosa och blått. Hemskt att det ska vara så. Just babyrosa och babyblått är dessutom så otroligt fula färger. Jag tycker att starkt rosa eller gammelrosa kan vara fint, men helst inte på barn. Barn ska ha rejäla färger som lila, grönt, orange, gult, och kanske svart ;) Kanske främst eftersom dessa färger än så länge är rätt "könsneutrala".



En lila stickad tröja låter fantastiskt fint. Go for it!

Postat av: Ulrica

Ja visst är det konstigt. Båda mina barn fick många röda kläder som bebisar. Dottern var jag supernoga med att hon inte skulle ha rosa på sig...det väljer hon ju nu (7 år) fast hon gillar blått men det finns sällan, därför är lila en bra färg tycker hon. Sonen gillar grönt, rosa och rött.

2010-01-25 @ 16:12:42
URL: http://www.fantastick.se/
Postat av: chaos

Skönt att det är flera som tycker som jag! Kramisar till båda

2010-01-25 @ 18:29:03
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/
Postat av: Samtal från min trädgård

Tack för senast! Håller också med dig om färger. Här går dottern mest i svart och sonen försöker jag smyga på så mycket rött jag kan, tycker det är snyggt.

2010-01-25 @ 19:18:26
URL: http://samtalfranmintradgard.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback