balkongen i år

Jag försökte få fram lite bilder över mina växter men det har inte gått så bra. Pojkvännen tog riktigt snygga bilder men hans kamera fungerar inte med min dator! Jag har fulladdat batterierna till min kamera men när jag stoppar in dem i kameran ser det ut som de är urladdade - dags att köpa nya. Jag blev tvungen att ta bilderna med datorns kamera så ni får ursäkta den dåliga kvalitén!



I denna blakonglåda finns de växterna som kom upp från fröna jag fick från Italien. Inte alla sorters klarade sig men här har vi tre olika. Luktärterna växer ( Pisello Odoroso ), de andra två skall vara Coreopsis Tintoria ( gula blommor, än syns det inga blommor, det är växten som är högst i bilden ) och den andra är Facelia. Av denna sista hade jag en massa frö men bara en klarade sig!

Queste sono le piantine che ho coltivato dai semini di mia cugina. Non tutti sono sopravissuti ma la maggior parte si! Qui vediamo il pisello odoroso, la coreopsis tintoria e la facelia.



Här är mina smultron! Det är fyra styck, den ena är den jag köpte förra året på Bondens egen marknad medan de andra tre köptes här i år.

Queste sono le mia fragoline di bosco, sono quattro piantine tutte insieme. Una di queste l'avevo presa l'anno scorso e anche quest'anno butta!



Lite dekorativa blommor på lilla bordet kunde inte saknas....bättre bild hoppas jag kunna åstadkomma när kameran fungerar.

Piantine decorative sul tavolino, un po' di colori non potevano mancare!



Phisalisen jag fick i present till min födelsedag har nästa ett träd, den växer oerhört mycket men än har vi inte fått några frukter...håll tummarna!
Balsamin är det andra, jag fick fröna på växtbyte på jobbet för några veckor sedan! Kul att alla kommer upp!

Altre piante, quella gigante è un phisalis, dovrebbe fare anche dei frutti ma ancora niente! I semini per l'altra piantina li ho avuti qualche settimana fa allo scambio delle piante sul lavoro. Sono contenta del fatto che tutte sono nate!



Här är det två sorter av fröna jag fick i februari, finocchio selvatico e calendula, sedan har jag kompletterat med tre köpta små blommor...vi får se hur det blir när allt börjar blomma helt enkelt!

Ancora due specie ricevute da mie cugina, il finocchio selvatico e la calendula. Ho comprato altre tre piantine perchè la cassettina era un po' vuota altrimenti. Spero il balcone diventi bello e profumato una volta che i fiori si saranno fatti vedere. Foto migliori in futuro dovrebbero arrivare. Ho avuto problemi con la macchina fotografica ed ho dovuto usare quella del computer quindi scusate la qualità scarsa delle immagini!

Kommentarer
Postat av: Samtal från min trädgård

Det ser bara så vackert ut! Det kommer blommor så småningom, även om man känner att det är nu, att man vill ha dem. Och vilket träd! Jag var hos Lena i går och såg ett persikoträd, också väldigt vackert.

Postat av: chaos

Det har varit så kallt på sistone så jag antar att det kommer så fort värmen är tillbaka men det är kul att se att det växer! Hoppas du har det bra...vi kanske kan sticka på lördag på knit in public? Kramis

2009-06-08 @ 16:18:53
Postat av: Hannele beundrar

Fin balkong du har, roligt att köpa frön på resor.

2009-06-11 @ 08:38:48
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: chaos

Hannele: Vad snällt! Du som har så vackra blommor!

2009-06-11 @ 11:05:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback