Plastkortlandet

Sedan jag kom till Sverige har jag märkt att min plånbok bara blivit större och större...inte tack vore pengar, men alla dessa plastkort tar plats! I San Marino ( ja, jag kommer från en av det minsta länderna i världen! ), där har man bara ett kort som bankkort och sjukhuskort, klart har de andra kort som körkort och ID kort men jag har aldrig varit med så många plastkort som här i Sverige men vissa av dem älskar jag. Själklart kan alla se fördelen att ha ett kort till många saker, det förenklar var vardag eftersom så pass mycket är digitaliserat. Vilka kort älskar jag? Bankkortet, hur mycket använder man inte den, man har ingen behov att ta ut pengarna längre, det är ju hur smidigt som helst! Lite synd att kortet bytts ut så pass ofta, jag skulle kunna tänka mig att ha det ett år till eller blir den så pass utsliten? Man vill inte stå vid ett bakomat och inte få ut pengar! ICA kortet, jag självscannar och betalar själv och slipper köa! Utmärkt! Bibliotekkort, speciellt nu som jag har köpstopp på böcker! sedan finns det kort som man skulle kunna leva utan, min favorit är SF kortet ( jag älskar den men jag skulle nog kunna leva även utan den, bra att den kan användas om och om igen utan att det behövs byta ut hela tiden! ). Sedan finns det kort som blivit omoderna, som apoteket och sjukhuskort. Jag fick för några veckor sedan ett kort från hyresgästföreningen, jag vet inte om jag någonsin kommer att använda den. Ja, vad fick min bror i present om inte ett plastkort! Jag köpte till honom ett simkort för 10 gånger ( tjänster osv är bättre än en pryl ). Tidigare var sådana kort i papper och varje gång man gick och simmade fick man ett kryss men en bläckpenna. Nu har det moderniserats, man får ett plastkort! Det fick jag veta i oktober när mitt årskort ersattes, fick dock veta att det gick att ladda om mitt kort om och om igen så tänkte jag inte så mycket på det. Det här plastkortet skulle dock användas på ett annat sätt, de skulle göra hål i den varje gång min bror går och simmar. Jag hoppas verkligen att det inte är sant annars går jag och skriker högt på dem! De kan ju drar kortet, varför skulle de göra hål i den? Kör med papperskortet igen, det är ju lättare att göra hål i!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback