rapport 1



Så här såg det ut i onsdags kväll, tunnan var inte full. Än har jag inte blivit så noggran, jag har varken räknat hur många påsar det är eller vägt det eller tagit mått...det kanske kommer men just nu tänker jag nöja med att se lite bilder från olika vinklar för att se om mängden minskar. Jag kan inte tänka mig att det kommer att minska draskigt just nu men man bör se någon skillnad från nu till sommaren, ja, förutom snön! Jag skulle nog uppskatta att tunnan var 90% full eller så. Har ni tips på hur jag skall göra en bättre uppskattning utan att bli kladdigt och att det tar för mycket tid är ni välkomna att göra kommentarer!
Vi är ganska duktiga med att återvinna: plast, papper, kartonger, tidningspapper, metall, glas, lampor, batterier, elektronik och vi brukar sälja våra gamla möbler billigt och lyckats bli av med dem utan att slänga. På sommaren har vi även kompost och vi förösker vara duktiga med att inte slänga en massa mat. Nu är min egen utmaning att hitta något som kan minska mina mängder av sopor...det blir tufft! Vi har tidigare funderat på tygblöjor men det är inte aktuellt här av olika privata skäl så jag får helt enkelt titta mera på vad det är vi kastar!

ITALIANO
Ecco la nostra immondizia! Il contenitore viene svuotato ogni due settimane e le foto sono della sera prima! Non è proprio pieno ma direi che lo è al 90%. Non ho ancora stabilito come fare per ottenere un metodo di riferimento più adeguato così per ora mi accontento di paragonare le foto. Naturalmente non troverò grandi cambiamenti in principio ma spero che con l'andare del tempo si noti qualcosa! Siccome già siamo bravi con la raccolta differenziata bisogna ora scoprire cosa si getta e che cosa si può diminuire! Uhm...vi dirò che non è facile!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Hej, ni har väldigt högt uppsatta mål i er familj. Problemet är inte att ni slänger lite för mycket sopor, ni är redan så medvetna och kloka. Problemet är alla som inte ens försöker och som fortsätter med konsumtionsvansinnet. När ska de vakna? Och blöjor använder barn bara ett par år, så ha nu inte dåligt samvete för det! Här kommer mitt förslag: Om ni har någon plastlåda som inte är så viktig, kan ni lägga soppåsarna i den plastlådan och sedan på en våg, så får ni vikten på era sopor. Vikten för lådan drar förstås ifrån varje gång. Sedan kan man ställa plastlådan i duschen, så att den sköljs av då man duschar.

2011-01-22 @ 10:51:40
Postat av: kaos

Hej och tack så mycket för ditt smarta tips Daniel! Det skall vi prova fr.o.m. torsdag (då får jag rätt mängd från början eftersom tunnan blir tom då!).

Du vet, man kan alltid göra bättre...jag tror jag hade slappnat av lite för mycket och detta är ett sätt att komma tillbaka på min "goda" sida! Och folk vaknar till när de känner någon som gör något åt saken, det är var jag brukar köra på och har märkt genom åren. Det är bara att kämpa på!

2011-01-24 @ 09:23:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback