Jo juice reklam...uhm...

Igår kväll såg jag på TVn den nya reklamen för JO juice, den koncentrerade varianten och först skrattade jag och sedan fick jag en tankeställare och undersökte saken lite. Jag skrattade åt repliken om att små förpackningar är bättre för miljön...ja, det kan man verkligen undra över vad det kommer ifrån eftersom alla som är miljöintresserade vet att det inte stämmer alls! Det går ju åt mer förpackningar, mer förpackningsmaterial och mer energi för att skapa dem åt samma mängd som en stor förpackning kan innehålla. Sedan tänkte jag att jag kanske borde kolla upp det, jag kanske har uppfattat fel... det tog inga långa sökvägar på nätet för att inse att min insikt är helt korrekt. Stora förpackningar är bättre för miljön, ja, så länge man inte slänger en massa mat! Slänger du mer en 2 matskedar av ditt paket lönar det sig bättre att köpa ett litet paket för miljön. Det borde finnas stora och små förpackningar av allt, ibland har jag undrat varför vissa saker som är kravmärkta är så himla stora, jag kunde inte köpa det i ett hushåll på 1-2 personer så jag brukade faktiskt avstå och köpa en liten icke kravmärkt för att inte slänga en massa. Medan andra gånger undrade jag varför det inte fanns stora kravmärkta produkter som smör och bordsmargarin som går ju åt ( det dröjde ett tag men produkterna i större storlek dök upp! )...Det här med förpackningar är en stor fråga, varför finns det en massa plast runt om det ekologiska, plast är ju inte miljövänligt! Hur som helst välj en förpackning som passar dig bäst så att du inte slänger en massa mat för det är värre än allt annat att slänga maten på miljöfronten och tänk på förpackningen när du handlar. Har du samma alternativ, en ekologisk i olika former välj en som inte innehåller plast, om du hittar den!

ITALIANO
grandi verso piccoli
Si ripete qui il solito argomento dei diversi formati di cartoni, del latte, della panna, del succo etc. Troppo grandi oppure piccoli. Ho visto ieri una pubblicità secondo la quale, dal punto di vista ambientale, sono meglio i contenitori piccoli....ma dove dico io? lo sanno tutti che ci vuole più energia e più materiale per la produzione di questi contenitori, e poi? Per l'ambiente sono meglio contenitori grandi ma voi lo comprereste il latte da 2 litri?  Per la varie esigenze à bene avere sia contenitori grandi che piccoli. Qui al nord abbiamo famiglie piccole, di una persona e famiglia grandi e numerosi per questo servono contenitori di diversa capienza ma dire in una pubblicità che i contenitori piccoli sono migliori per l'ambiente è dire una bugia. Voi scegliete bene il vostro prodotto, a volte servono contenitori grandi, per esempio uno shampoo grande lo compro volentieri ma la panna magari no! L'importante è scegliere il biologico quando é possibile e contenitore non di plastica!

Kommentarer
Postat av: allicen

Väldigt bra inlägg, Chaos! har sett reklamen men inte alls tänkt på detta... bara tyckt att det låter vettigt att inte transportera/betala för/bära hem vatten. Tack för detta :)

Postat av: chaos

Tack Allicen!

2010-08-17 @ 20:51:13
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/
Postat av: liene

Hej! Jag tycker att det var båda bra och modigt att ta up den frågan....reklam producenter och säljare kommer göra vad som helst med våra hjärnor i syftet att sälja...de kommer bli bara fler pga att vi är för slö för att bry sig....du sökte på detta och insåg att det är bull sh..

Jag blir glad för varje person som vågar prata om detta...

Kram!L

Riktigt roligt med färska grönsaker...man vet ju inte vad som finns på de i afärer....

2010-09-19 @ 09:20:50
URL: http://garnochannat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback