balkongen blommar än!

Jag har inte investerat i några höstblommor till balkongen än eftersom det blommar fortfarande. Mina balsamin som jag sådde från frö som jag hade fått vid växtbyten på jobbet i maj har äntligen börjat blomma! Det är kul att det fortfarande är så pass mycket! Fina färger är det också, titta här!



Rosa, lila och purpur! Inte alla har blommat än. Den där lilla ni ser var en halfrö, den var mycket mindre än de andra men den verkar ha klarat sig hittils så vi får se om den hinner blomma någon gång. Det jag behöver er råd med är basilikan! Den har börjat blomma för fullt och det har jag inte varit med om tidigare, vad gör man? Jag vill gärna att den gör mer blad som man kan äta istället för blommor!

ITALIANO
Qui è ormai autunno e le foglie degli alberi cominciano ad ingiallire. Io ancora non ho comprato piante autunnali in quanto sul terrazzo ancora i fiori non mancano, anzi... i semini che avevo piantato in maggio hanno cominciato a fiorire in questi giorni come vedete dalle foto. i colori mi piacciono molto anche se ancora non tutti sono comparsi. Una piantina si è rotta con il vento quindi quella non sapremo mai di che colore era e la piantina piccola piccola? Si trattava di un semino a metà, molto più piccolo degli altri quindi immagino fosse più debole e per questo non cresce bene come le altre comunque si da da fare, vedremo si riuscirà a fare dei fiori! Ho bisogno però di un vostro consiglio, il mio basilico continua a fiorire, io nemmeno sapevo fiorisse! Cosa devo fare? Io vorrei più foglie da mangiare che fiorellini sul basilico...

Kommentarer
Postat av: allicen

Kan tyvärr inte hjälpa dig med basilikan.. min blommar i n t e :) den växer knappt haha!

Postat av: Anonym

Hej!Ta bort blommorna eftersom de tar näring från basilikan och gör att den inte växer så bra.Mkt näring går till blommorna.Du kan också ta de stora bladen så de mindre får kraft att växa ut.Om du klipper av toppen så ska plantan grena sig och blir då mer buskig. Lycka till! Blir det pesto av den?

2009-09-06 @ 21:27:16
Postat av: chaos

Vad snällt! Tack så mycket för tipset! För det mesta använder jag det i såser och sallader, jag tycker mkt om basilika med tomater! Men pesto tänkte jag testa och göra när basilika har många blad, det måste vara rätt enkelt att göra! kramis

2009-09-07 @ 13:20:38
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/
Postat av: Samtal från min trädgård

Och jag älskar balsamin, som jag fick i frö ifrån en granne. Basilika med tomat och mozzarellaost är inte fy skam heller, så det måste du göra. Speciellt gott till omelett.

2009-09-08 @ 17:05:53
URL: http://samtalfranmintradgard.blogspot.com/
Postat av: chaos

Samtal: Jag vet, det är riktigt gott. Jag har dock fått lite svårt, mozzarellaost får man inte äta om den inte är pastöriserad men jag har hittat en sort jag kan äta! Kramis

2009-09-10 @ 16:46:50
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback