lev enklare- några idéer

Sol önskade att jag skulle skriva vilka idéer jag tyckte var viktigast i boken av Giséla Linde Lev enklare och berättade hur jag  hanterade dem. Jag tänkte skriva mest om vad jag tyckte var intressant och hur jag tolkade det.

  • Det är svårt att hitta balansen. Att leva enklare innebär inte att leva sämre men att leva på ett hållbart sätt som inte skadar miljön, människan. Ett sätt att hitta mer tid att leva och försöka komma undan konsumismen, vi jobbar mer och mer för att konsumera mer mer. Men när vi arbetar så mycket, mår vi bättre? Det verkar inte så! Författaren har experimenterat lite och försökt att leva med mindre förutsättningar och på landet, hur funkade det? Inte så bra, hon upptäckte att även där kunde hon inte hitta tiden för att ta de promenader i skogen hon ville göra. Att leva enklare kräver först en omställning i vårt huvud vilket inte alltid är så enkelt och att ofta kan man hitta möjligheten att leva enklare i sin vardag, det gäller bara att tänka annorlunda. Tips från boken: för att komma undan konsumismen kan man tillämpa Köpstopp, kanske en gång i veckan. Vad gör jag själv? Jag har jobbat på detta länge nu, jag köper inte böcker, inga filmer, inga CD skivor, inga kläder mm. Jag köper på ett mer medveten sätt, jag ger bort av det som är onödig för mig och köper allt mindre.
  • SLOW. I boken kallas det mer för tiden. Tiden som aldrig räcker till och att behöva vara tillgänglig hela tiden. För att hitta mer tid i min vardag tittar jag mycket mindre på TV faktiskt, jag hade inte tänkt på hur många timmar som TV sluckas åt sig men var riktigt glad att se hur mycket mer tid jag har om jag struntar i TV! ( Jag har varit TV beroende som barn så detta är ett riktigt stor framsteg för mig, jag gjorde allt beroende på luckor inom programmen på TV tidigare i livet! ). Min mobiltelefon är avstängt när jag jobbar, jag kände att jag blev alldeles för stressad att behöva vara tillgängli privat när jag jobbade så nu för tiden har jag den på en liten stund på kvällarna för att se om någon smssad något. Jag svarar inte i min telefon om jag är upptagen med annat, t.ex. äta. Om jag lagar mat i ugnen kan jag svara en kortis och säga att jag ringer upp senare men oftast brukar jag strunta i den. De får ringa igen senare helt enkelt! Jag har ingen klocka på mig sedan ett år tillbaka när jag läste boken SLOW av Carl Honoré. Vilken skillnad det gör! Jag springer inte till bussen, en till kommer snart. Jag tar det lugnt när jag går och behöver vänta...jag tittar på naturen och bara njuter. Varför stressa i onödan?
  • Något annat som tas upp i boken är Ayurveda ( de som har yoga som livsform vet väl vad det handlar om ) där det är viktigt att lyssna på sin kropp, gå och lägga sig när man är trött, ca kl. 22. Sömnbrist är en av konsekvenserna av vår hektiska liv så det är viktigt att sova ut ordentligt...det är viktigt att gå och lägga sig. Detta har jag gjort rätt länge, jag går och lägger mig när jag är trött, jag har haft sömnproblem hela livet och märkte ganska tidigt att om jag gick och lade mig när jag var trött sov jag mycket bättre!
  • Alla MÅSTE. Detta tas upp i boken och det var extra intressant för mig eftersom mitt mål för denna år är att försöka komma undan alla måsten och borde. Hur många gånger hinner vi inte med det där roliga eftersom vi måste först göra det och det och det! Ja, man måste lära sig att inte vara en perfektionist. Allt behöver inte just vara i ordning jämt! Detta är riktigt svårt, speciellt om man är två har jag upptäckt. Man ställer sig själv vissa krav som ställer till det men är man medveten om det så kan man kanske strunta i disken och ta det lite senare istället. Jag brukar tänka på att ingen dör om jag inte gör det genast men ibland hittar jag mig själv fast i alla måsten. Jag försöker men det är verkligen en process.
  • Vara kreativ, hitta sin grej. Det är viktigt att ha tid för sig själv, det räcker med en liten stund. Min grej är stickningen men det kan vara annat som trädgård, scrapbooking, att sy mm. När man skapar något får man ett annat inblick over slit och släng samhället. Det man har skapat vill man inte slänga lika fort och man förhåller på ett annat sätt med även andra saker, man tänker att någon har designat och skapat allt!
Jag hoppas att denna inlägg var okej och att ni förstår huvudtankarna, sedan kan man tillämpa dem hur man tycker!

Kommentarer
Postat av: Sol

Jättefint och inspirerande! Tack!



Jag tror att nyckeln i allt detta är att komma ur överkonsumtionen. Kläder har ju de flesta av oss till förbannelse, så varför ska man köpa nya? Jag jobbar med detta hela tiden, med att inte konsumera. Min tanke är att jag först ska känna ett behov av något, sedan gå och suga lite på den tanken i någon vecka för att liksom utvärdera om jag verkligen behöver saken i fråga eller ej, och (om jag kommer fram till att jag behöver den) SEDAN gå och hitta denna sak i affärerna. D.v.s. behovet ska komma först, sedan ska man hitta saken. Ser jag en fin tröja som jag vill ha så är det ett falskt behov, mitt liv blir inte rikare av att jag köper den. Snarare tvärtom.



Men det här är jättesvårt!



Jag läser mycket om feng shui, som jag tycker går i linje med i princip att du skriver om ovan. Både feng shui och auyrveda hyllar det enkla i livet, genom/via det enkla hittar man det rika livet!

Postat av: chaos

Sol: Jag håller med dig. Jag har inte köpt kläder i 1 och 1/2 år och ändå får jag inte plats i garderoben. Jag får mycket begagnat från mina kusiner och jag fundera numera på att för varje plagg jag får ge bort en så att jag får plats. Jag har klarat att inte köpa nya kläder genom att inte gå in i affärerna. Då får man också mer tid till annat, när man tar bort shopping. Jag går numera in för att se vilka färger som går så att jag tar och använder mera de plagg jag har i den färger eller stickar mer i den färgen. Men det spelar inte så stort roll. Behovet måste komma i första hand, precis som du säger. Jag har också läst mycket om Feng Shui men inte lyckats tillämpa det hela. jag har för mycket prylar hemma, jag försöker bli av med dem men av miljösynpunkt kan jag inte slänga dem så det tar lite tid! Men så klart strävar jag mot renare och mindre. Mindre prylar innebär också mindre tid, mindre tid att pyssla med dem och städa och mer tid för annat. Vägen är lång men det är kul att veta att man är flera som har samma tankar och försöker nå ett mål. Det kommer, det tar tid men det kommer! Kramis

2009-05-04 @ 11:06:36
URL: http://fabulouschaos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback