Filmveckan

Jag hann inte med bloggen så mycket i veckan som varit och en av anledningarna är att jag tittade väldigt mycket på film, film som är oscarnominerade! Jag såg The wrestler i måndags, Doubt i tisdags, The reader på onsdag och Revolutionary Road i torsdags. Ja, väldigt mycket film! Och vad tyckte jag om dem?

The wrestler
Jag tyckte inte så mycket om filmen, mest eftersom jag har svårt för våld och speciellt för blod. Annars är filmen gripande och även om man önskar på att huvudpersonen skall göra ett vettigt val så är det inte alltid lätt och vem kan säga att han inte valde det som var rätt för honom i slutändan. Det är svårt att lämna bakom sig det man älskar....
Betyg: 2+



Doubt
Filmen saknade handling i princip. Även om skådespeleriet är väldigt bra, jag tycker mycket om Meryl Streep men filmen lyfts inte upp. Just när det närmar sig slutet tycker jag att handlingen blir något mer spännande men själva slutet tyckte jag den var förvirrande och meningslöst.
Betyg: 2



The reader
Denna film tyckte jag mycket om. Av det fyra filmer jag sett är det den här som jag tyckte mest om. Handlingen är gripande och även om man har svårt att inte låta känslorna styra åt ena specifika håll kan man verkligen förstå karaktärerna. Den ger mycket att reflektera efter.
Betyg: 4+



Revolutionary road
Denna film är inte lika bra som den förra men jag tyckte om de, den är mycket filosofisk. Den har samma tempo som handlingen skall föreställa. Rutiner som gör livet mindre spännande, ibland glömmer vi bort oss själva och ger upp men ibland vill vi ha något annat som kan göra att vi känner oss levande igen. Vardagen kan vara trist eller spännande beroende på hur vi lever den.
Betyg: 3+




ITALIANO
La settimana passata non ho passato molto tempo sul blogg in quanto sono stata impegnata a vedere alcuni dei film nominati per gli oscar. Trovate i trailers dei film qui sopra. Quello che mi è piaciuto di più è stato The reader, storia molto commuovente che fa riflettere tutto quello che si era immaginato e creduto. Un altro film non male è stato Revolutionary road anche se non era dello stesso livello il film è piuttosto carino. Un film più filosofico direi in quanto viene scrutinata la vita giornaliera, come il quotidiano possa essere noioso o meno...Nessuno dei films rende particolarmente felici ma tutti danno quanlcosa a cui pensare. Gli altri due films mi sono piaciuti molto meno, The wrestler era ugualmente un po' troppo violento per i miei gusti anche se la trama trattava qualcos'altro, come sia difficile dire addio a qualcosa che si ama e come non sempre la scelta ovvia o comunque ritenuta giusta non sempre concordi con quella di altri. Doubt, nonostante un'attrice fantastica come Meryl Streep non riesce a dare molto, la trama è praticamente inesistente...mancano sviluppi importanti, non è molto profondo come film ed è quello che forse mi è piaciuto meno.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback