baka baka baka

Jag har haft lite kalas här hemma så jag har städat och bakad hela dag igår. Jag gjorde en Toscakaka, mina vanliga kakor och en pudding...en pudding i två färger....

Pudding / Budino

Den var mycket uppskattad, den är god faktiskt och det som är extra roligt är faktum att det är en nyhet för många. Man bjuder inte så ofta på den! Receptet kommer från en italiensk bok så måtten ser annorlunda ut än vad vi är vana vid.

ITALIANO
La prossima settimana compio gli anni, si, divento sempre più vecchia! hehe! Ho invitato un paio di amici, di solito faccio un tea party in quanto amo il te, biscotti etc. Questa volta avevo preparato i miei soliti biscotti, un Toscakaka e un budino bicolore che è piaciuto a molti! Ecco le ricette!

Toscakaka

Recept pudding - ricetta budino

Ingredienser - Ingredienti

150 g vetemjöl - farina
120 g smör - burro
1/2 l mjölk - latte
4 äggulor - tuorli
30 g choklad - cacao amaro
150 g socker - zucchero
ströbröd - pangrattato

  • Smöra och bröa en kakform med hål i mitten - Inburrare uno stampo a foro centrale e a bordi alti e cospargerlo con il pangrattato
  • Koka mjölken - Portare a ebollizione il latte.
  • smält smöret i en kastrull, rör i vetemjölet med en trägaffel och häll i den varma mjölken lite i taget. Fortsätt att röra smeten tills det är en helhet - In una casseruola su fuoco moderato far fondere il burro rimasto, unirvi la farina setacciata e incorporarla, mescolando con un cucchiaio di legno; versare il latte bollente, poco alla volta, e amalgamarlo mescolando continuamente.
  • Ta bort kastrullen från värmeplattan och rör i äggulorna, ett i taget, och sockret. Röra tills smeten är en helhet. Dela smeten i två olika behållare och i en av delarna röra i 20 g choklad - Togliere la crema dal fuoco e incorporavi i tuorli, uno alla volta, e lo zucchero; mescolare fina a ottenere un composto bene amalgamato. Dividerlo in 2 parti in due ciotole, aggiungere a una parte 20 g di cacao e mescolare bene facendolo amalgamare bene.
  • Lägg i smeten i formen genom att varva de två. Ställ formen i "bagnomaria", alltså, ställ formen i en kastrull fylld med vatten och det hela skall sedan läggas in i ugnen som redan är varm ( 160° ) i en timme och 15 minuter. När den är klar ( vänta tills den har kallnat lite så att ni inte bränner er...) använda en kniv på kanterna för att få sedan ut kakan på tallriken. Strö på resten av chokladen på kakan. Kakan skall ätas kall! - Versare i composti nello stampo preparato alternandoli. Porre lo stampo a bagnomaria in forno preriscaldato a 160° C e far cuocere il budino per un'ora e 15 minuti circa. Toglierlo dal forno, passare un coltellino affilato lungo le pareti dello stampo e sformare il dolce sul piatto di portata. Cospargerlo di cacao e lasciarlo raffreddare completamente prima di servirlo in tavola.
Toscakakan
Eftersom receptet är populär här i Sverige tar jag den bara för våra italienska vänner.

Ricetta:

Per la base

150 g burro
2 dl zucchero
2 uova
3 dl farina ( 180 g )
1 cucchiaino lievito
1/2 dl acqua

Da versare poi sopra:
200 g noci miste, di solito io uso solo mandorle sgusciate a pezzettini, striscioline
100 g burro
1 dl zucchero
1/2 dl miele
2 cucchiai farina

Preriscaldare il forno a 175°.

  • Se si usano diverse noci queste vanno sgusciate, fatele arrostire su una padella asciutta fino a che il guscio comincia a cadere. Uso una asciugamano o in panno e struciandole con questo cercate di togliere il più possibile della buccia.
  • Imburrare e cospargere la forma di 1 1/2 l di pangrattato.
  • Mischiare -frullare insieme il burro con lo zucchero. Aggiungere le uova, uno alla volta.
  • In un altro recipiente mischiare la farina con il lievito poi aggiungere il composto al burro con lo zucchero.
  • aggiungere l'acqua
  • versare l'impasto nella forma e far cuocere il dolce nella parte bassa del forno per 20 minuti....( metà cottura )
  • Nel frattempo far sciogliere il burro con lo zucchero e il miele in un tegamino. Aggiungere la farina e le noci/mandorle e lasciar bollire per 1 minuto.
  • Versate piano piano con un cucchiaio il composto sopra la ciambella dopodiché spostate la cimabella alla parte superiore del forno dove la laciate cuocere per ancora 15-20 minuti o comunque fino a che la ciambella ha preso colore.
Da mangiare poi quando si è raffreddata naturalmente. È molto buona e si mantiene morbida per qualche giorno ( a parte il duro della gelatina sopra! )





Kommentarer
Postat av: allicen

Har du fyllt år?

Postat av: chaos

Jag fyller år nu i veckan men jag skall få besök från Italien då därför blev lilla festen lite tidigare!

2009-02-02 @ 08:53:16
Postat av: Filifjonkan hasar in

Hej Chaos. Ja toskakakan den gör jag med mycket men nu har jag printat ut ditt recept. Skall pröva det till helgen då jag får kaffefrämmande. Den ser god ut verkligen. Ser att du städat och joxat en hel dag du jobbar på du. Duktig är du . Jag har int fått något gjort,Har en väninna som är sjukgymnast hon trodde det var cykeln för det är vridningen på pedalen som ställt till det vi provade med mitt ben på. Hon tyckte inte jag skulle göra det nu på länge, cykla alltså. Jag fick massage och det kändes skönt runt knät, Ha det så bra.

Postat av: chaos

Filifjonkan: vad bra att du fick hjälp och att ni hittade orsaken så att du inte försämrar tillståndet! Vila upp knät nu! Allt gott!

2009-02-02 @ 10:17:13
Postat av: Samtal från min trädgård

Grattis i förskott, men vi syns ju i kväll på Stickcaféet. Den ser fin ut, puddingen/budino, ska kanske prova den.

2009-02-02 @ 11:18:49
URL: http://samtalfranmintradgard.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Hej! Jag har testat ditt recept på italiensk pudding. Det blev ett helt annat resultat än förväntat. Jag har aldrig ätit något iiknande. Jättegott. Ävem maken godkände resultatet, men den är mäktig. Den kommer att vara några dagar när vi nu bara är två personer. Det är alltid roligt att prova något nytt, men var det choklad eller kakaopulver som du menade? Jag använde riven mörk choklad.

2009-02-09 @ 09:12:27
URL: http://stickmor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback