slow semestern!

Nu är jag tillbaka, egentligen kom jag tillbaka redan i lördags men efter att ha levt några veckor i slow andan har jag tagit mig tid för allt möjligt! Det har varit en riktigt skön semester och jag kan uppriktigt säga att jag inte gjort någonting! Jag har verkligen satsat på att göra det jag kände för, jag har läst en bok, jag har stickat lite och jag har sovit när jag känt mig trött, även på eftermiddagarna! Jag har så klart gjort även andra sköjiga saker så att umgås med familjen, speciellt med min farmor som fyller snart 87 år och min syster som börjar bli en riktigt stickare! Vi har varit på marknaderna tillsammans och tittat på garnet och lite annat. Jag har köpt ett par saker, inte mycket av någonting, det kommer upp lite bilder senare i veckan. Jag fick en massa garn igen från farmor, jag reste ju med stora väskan bara för att kunna ta hem det men inte mycket fick följa med. Inte för att väskan blev fullt med annat. Jag fyllde upp halva väskan med garn men även om jag bara hade en resväska vägde den tydligare 25 kg. Tidigare har jag aldrig haft något problem även om väskan vägde lite mer eftersom det handlade bara om en väska och det är en sådan som är hård och redan väger en hel del när den är tom. Jag fick dock veta att Lufthansa har numera nolltollerans för sådant och då skulle man betala 10 euro per kg eller banta ner väskan. Jag fick ta bort allt garn, jag flyttade över lite tidningar till ryggsäcken men det var riktigt pinsamt att öppna väskan mitt på flygplatsen! Pappa tog hem igen garnet och skall istället skicka den till mig! Vad har jag lärt mig, ju...jag måste skaffa mig en något mindre tygväska som inte väger så mycket och fylla den med 20 kg och sedan istället för ryggsäcken ha en annan ännu mindre väska där jag kan ha upp till 10 kg så slipper man sådana krångligheter! Jag har försökt alltid undvika att ha med mig tunga saker som handbagage, eftersom jag är kort  och inte så stark har jag svårt att lyfta en väska att ställa upp i luckorna på flyget och jag har då alltid valt att ta de tunga sakerna i resväskan men nu får jag ändra på det! Och be dem som jobbar på flyget att ta hand om väskan helt enkelt! Jag litar inte så mycket på det eftersom jag bad om hjälp i höstas när jag åkte till Abu Dhabi och vet ni vad jag fick som svar? "Om du inte kan lyfta väskan själv väger den för mycket och du borde inte ha den på flyget! " , otroligt! jag fick då förklara att av hälsoskäl jag inte kan lyfta något alls och att jag inte nådde men jag tyckte verkligen att det var dålig service!

Här kommer en bild på sjalen jag stickade till min farmor när jag var där på plats. Jag använde två nystan och lite mindre stickor. den virkade kanten är en enklare variant men jag tyckte det blev snyggt så. Jag stickade även en mössa till min pappa eftersom den han fick i julklapp var lite stor men jag har ingen bild på den!



ITALIANO
Finalmente di ritorno! Mi sono fatte delle ferie veramente "Slow". Mi piace molto il movimento italiano "Slow" e non mi dispiacerebbe affatto andare in una delle città slow, mangiare slow etc. Per me si è trattato di stare semplicemente a casa senza fare proprio nulla! Quando mai si riesce a starsene con le mani in mano, ma finalmente ci sono riuscita abbastanza bene. Ho letto un libro, sferruzzato un pochino, fatto pisolini nel pomeriggio. Ho anche fatto altre cose divertenti naturalmente come stare in compagnia della famiglia e andare ai vari mercatini...uhm come mi è piaciuto e ragazze, da noi la lana costa minimo il doppio, che affari avete laggiù! Di lana ho comprato tre miseri gomitoli in quanto ne avevo un bel po' da portare su...lana della nonna naturalmente. Avevo preso la valigia grande mezza vuota proprio per questo e sfortunatamente mi è poi toccato svuotarla in aeroporto, ci credete? Per la prima volta in vita mia non hanno accettato quei 5 kg in più nonostante si trattasse di una valigia sola. Io di solito metto le cose pesanti in valigia in modo da avere pochissimo come bagaglio a mano ma volevano farmi pagare 10 euro a kg! Ho tolto quasi tutta la lana e spostato un libro e le riviste che avevo comprato nello zaino ed è andata bene ma la lana se l'è dovuta riportare a casa mio padre che poi me la spedirà! Cosa ho imparato? Anzichè avere la mia valigia rigida grande che pesa minimo 5 kg vuota mi comprerò una valigia più piccola di stoffa che non pesa niente così potrò avere 20 kg lì e poi come bagaglio a mano un troller dovrò potrò mettere 10 kg volendo! Funziona! L'unica cosa è che non vorrei pesi da portare, essendo bassa e gracilina io non ci riesco poi a metterlo su in alto e spero che lo stewart non si rifiuti di aiutarmi in futuro come invece a fatto in novembre quando andavo ad Abu Dhabi. Sfacciatamente mi è stato detto che se la valigia pesava tanto che non riuscivo ad alzarla non potevo averla! Gli ho poi spiegato che per motivi di salute non posso nemmeno alzare pesi piccoli ma ne sono rimasta veramente offesa, credevo il loro lavoro fosse di aiutare la gente, sono soli lì per portare bevande e panini? Forse si troverá qualche signore più gentile in futuro! La foto è dello scialle che ho fatto sul posto per mia nonna, ho usato due gomitoli e dei ferri più piccoli del solito. Il bordino all'uncinetto e di una lana un po' più grossa e per questo ho deciso di farlo piú semplice del solito!

Kommentarer
Postat av: allicen

Välkommen hem chaos!



och tack för att du späder på skräcken jag har inför packningen inför mitt livs första flygresa ;) haha!!

Postat av: chaos

Hej Allicen! tack så mycket, det är skönt att vara tillbaka. Du skall inte ha panik inför packningen men bara lära dig från mina erfarenheter. Se till att väskan inte väger för mycket så kommer allt att gå bra! Kramis

2009-04-28 @ 20:42:25
Postat av: Filifjonkan

Åh hej Chaos Välkommen hem. Så du har återvänt till bloggen och det vanliga livet igen. Ser att du haft det skönt och vilat dig Det är ju det semestern är till för att gör sådant man inte hinner annars!

Fin sjal du gjort med till din farmor förstår att hon blev glad. pappa fick en mössa ja det kan man behöva i kylan om vintern eller hösten.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback