tawashi



Jag har virkat två tawashi, en japansk liten grytskrubbis som görs av akrylgarn och fungerar bra på fet smuts, till exempel stekpannan av gjutjärn. När den är smutsig är det bara att kasta den i tvättmaskinen! Nu kan jag då säga hejdå till svampen om den fungerar...jag har inte testat den eftersom jag virkade dem som present till någon! Min mamma hittade beskrivningen på den i tidningen Hem trevligt juli-augusti och tänkte på mig som har så mycket akrylgarn ( från farmor ni vet! ). Jag tror att det blir många små Julklappar som jag kan virka i år! perfekta presenten att ge bort till kompisar!

ITALIANO
Ho fatto due tawashi all'uncinetto! Il tawashi è una piccola spugnetta per pulire pentole e padelle, dovrebbe funzionare bene sul grasso, ancora non l'ho provato dato che li ho fatti come regalo per delle amiche. La cosa bella è che è fatto di lana acrilica ( che ne ho a stufo da mia nonna! ) e quando è sporco può essere lavato in lavatrice! Se desiderate le spiegazioni fatemi sapere che vi faccio una traduzione.




Kommentarer
Postat av: Filifjonkan

hehehe ja de fungerar säkert man kan göra så mycket kul grejor men att tvätta ren dem från fett drar el och tvättmedel så ur miljösynpunkt är det nog inte så lyckat men jag gillar iden ändå för det är lite annorlunda.Man kan göra dem lite större så har man dem om handlederna med om man fryser jag har flera par "pulsvärmare" och har dem på just nu faktiskt för mina leder bråkar igen.Då är de sköna. Duktig är du med alla grejor du hittar på. Ha en skön onsdag

Postat av: Cinzia

Carina ed ecologica come idea!!

Brava!!!

2008-09-17 @ 18:28:06
URL: http://zrinkaleo.blogspot.com/
Postat av: chaos

Filifjonkan: hehe, ja, pulsvärmare är helt fantastiska. Denna tawashi har dock ingen hål, det ser bara ut som den har den på bilden så man kan inte använda den till handleder...rolig idé annars, rätt så snyggt skulle det bli! Det är miljövänligare att ha något man kan använda om och om igen istället för att slit och släng men jag håller med dig, svårt blir det att bli av med feta fläckar! Vi får se hur det går! Hoppas du mår bättre idag!

2008-09-18 @ 15:40:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback