shoppat ekologiskt

I helgen shoppade jag lite, inte vilt och mest sådant jag behövde. Bland annt hittade jag på Åhléns denna snygga skärbräda i Bambu för 129 kr! Jag behövde en ny bräda och hade funderat ett tag att köpa en i trä så min lycka var fullkomlig när jag hittade en i en miljövänlig material som bambu!



Sedan hittade jag lite värmeljus av 100% stearin på Rusta! Jag älskar att ha levande ljus när det blir mörkt och kallt. Eftersom jag har katter dock köper jag inte de vanliga långa ljus...lite farligt att någon fattar eld! Vill man ha levande miljövänliga ljus kan jag berätta att det finns svanenmäkta ljus (
delsbo ), dessa kan man hitta lite var som helst. jag såg dem på Åhléns, på Överskottbolaget och på Rusta för att nämna några ställen. Hittar ni inte dessa räcker det att tänka att ljusen inte skall innehålla någon paraffin ( det flesta ljus i Sverige är tyvärr gjorda av paraffin så står det inga ingredienser köp dem inte! ). 100% stearin är det som gäller och det brukar faktiskt stå väldigt tydligt när de är gjorda av stearin. Andra tips är ljus av sojavax och ljus från ljusboden men ni kan hitta många flera även i butikerna, det gäller bara att titta efter och fråga efter ren stearinljus!

ITALIANO
Questo fine settimana ho fatto compere, beh...non mi sono data alla pazza gioia ed ho comprato semplicemente una bella pianta da mettere in camera da letto, vedró di fare una foto prossimamente. Ho trovato un tagliere in bambu e dato che dovevo cambiare il mio di plastica che era ormai fradicio sono stata poco ad infilarlo nella borsa. Il bambu è un materiale molto ecologico in quanto cresce rapidamente e non ha bisogno di troppo lavoro. Ho comprato anche delle candeline, qui comincia a fare buio! Purtroppo qui al nord la cosa brutta dell'inverno non è tanto il freddo ma il buio e le giornate si stanno accorciando rapidamente. Adoro quindi usare le candele e per coloro che desiderano fare una scelta ecologica si tratta semplicemente di comprare candele 100% sterina e niente paraffina che purtroppo `presente in molte candele, almeno qui al nord!

Kommentarer
Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos, jaha det var ju en fin skärbräda! och kakan ser inte så dum ut heller ror den var god. Jag har sån tur så jag kan köpa ljus direkt på stearinfabriken här nere Ett parmil dit vi brukar åka 3 st tillsammans omkring jul och handla upp oss på ljus för hela året. Billiga priser är det och stearin är det i dem. Man har sina favoriter.

Postat av: Cinzia

Ma l'hai fatto tu quel bellissimo pane a forma di cuore?!?

2008-09-17 @ 18:27:09
URL: http://zrinkaleo.blogspot.com/
Postat av: chaos

È semplicemente una ciambella al limone, niente di particolare!

2008-09-17 @ 22:11:27
Postat av: Cinzia

E me la daresti la ricetta?

2008-09-22 @ 19:08:43
URL: http://zrinkaleo.blogspot.com/
Postat av: chaos

Ma certo, vedo di scrivertela questa sera!

2008-09-23 @ 11:17:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback