annorlunda ekologisk smulpaj!

image41

Min mage brukar inte tåla den vanliga smuldegen så jag testade ett annat recept. Det blev en Blåbärpaj med havresmul och super gott blev det! Och magen gillade den!!!

De flesta ingredienser finns ekologiskt ( jag använde blåbär som mamma plockade i höstas och som jag hade kvar i frysen! )

Smuldeg:    1 1/2 de vetemjöl
                      3 dl havregryn
                      1 dl socker
                      1 tsk bakpulver
                      100 gr smör eller margarin

Fyllning:      1/2 liter blåbär ( annat går också bra, vinbär, krusbär mm. )

Blanda vetemjöl, havregryn, socker och bakpulver i en skål. Tillsätt matfettet och arbeta ihop till en lite smulig deg. Smörj en pajform ( 24 cm ) och tryck ut hälften av degen i bottnen. Lägg bären ovanpå och täck med resten av degen. Grädda pajen mitt på ugnen i 200° ca 25 min.
Servera med glass eller vaniljsås!

MUMS!

Kommentarer
Postat av: annika

mums vad gott! :P

Postat av: Frida

Mums det lät gott!

2008-03-07 @ 18:19:41
URL: http://www.husmusen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback