svårt att resa miljövänligt!

image159 Miljövänligt

Nu har jag undersökt prisläget för en resa till Italien med tåg och med flyg för att kunna jämföra. Först och främst gick jag till en resebyrå...jag trodde att resebyrå betyder att de undersöker alla möjliga resor men så är inte fallet, skrattretande nog är det bara flygresor de jobbar med! Va? Om folk skall bli miljövänligare står de utan jobb! Detta innebär dock också att än en gång konsumenten som vill göra ett vettigt val har svårt att hitta, samhället underlättar inte för den stackare miljövännen! Jag ringde då SJ och där var det mycket snälla och undersökte möjligheterna till min resa med tåg, jag angav även möjligheten att stanna ett par dagar hos en kusin i norra Italien och till slut blir det hela 5503 kr, många timmars resande och många tågbyte! Det är nämligen så att flygbolaget jag brukade använda har slutat flyga direkt till den staden jag ville vilket innebär att jag skulle behöva mellanlanda om jag flög, det skulle bli då 4 flygplaner ( mycket koldioxidutsläpp ) men det skulle kosta under 2000 kr och att klimatkompensera resan skulle kosta 25 euro för att inte tala om att det tar mycket kortare tid. Det sämsta resan från miljöperspektivet är mycket billigare och sparar mycket tid, det tycker jag är verkligen trist. Vad skulle ni göra? Vilken resa skulle ni göra, tåg eller flyg?
image157 Klimatbove

Kommentarer
Postat av: Frida

Vilken härlig bild det var den där första. Försöker åka tåg så ofta jag bara kan istället för att ta flyget.

Postat av: Jelena

Det är jättetråkigt att det är så, annars hade jag aldrig flugit, men nu känns det ofta som att man inte har något val, med tanke på priserna... tänker då framför allt inrikes också.

2008-06-11 @ 19:54:23
URL: http://styleiseternal.blogg.se/
Postat av: chaos

Det är riktigt tråkigt! Har man inte mycket pengar då har man inte mycket val. Jag hoppas att det skall bli bättre i framtiden men man får verkligen fundera om det skall vara så. Politikerna måste ta i frågan ordentligt, vill vi verkligen ha det så? En annan tanke är att vi måste konsumera mindre vilket innebär också resa mindre. Man får verkligen tänka över om man behöver göra denna resa och vill och kanske spara ihop pengarna för att välja den miljövänligaste sättet men trist är det att konsumenten måste göra sådana val. Det borde vara självklart i allt att den billigaste varianten är något som varken skadar miljön eller människan, hur kan något så miljöskadligt vara billigast? De borde lägga på en massa avgifter på sådana produkter ( inte för att prata om att förbjuda dem! ). Jag längtar efter ett samhälle där allt bara är ekologiskt och rättvisemärkt men det är långt dit om vi någon gång kommer dit!

2008-06-11 @ 21:51:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback