Mer ekoglass!

Gelato alla nocciola

Nu gjorde jag en dubbelsats så att jag skulle ha glass ett tag. Nu när det börjar bli varmt kan man bli riktigt sugen på glass. Jag har hunnit smaka på glassen och det är min favorit hittils. Hasselnötterna är lite jobbiga att skala men annars är det lika enkelt som de andra glassarna jag gjort.

På svenska

Hasselnötsglass dubbelsats
150 g hasselnötter
3 dl vispgrädde
4 ägg
1,5 dl socker

Rosta hasselnötterna i en torr panna.
Gnugga av skalet när de svalnat.
Mal dem eller finhacka dem.
Vispa grädden, inte för hårt .
Dela äggen i gulor och vitor.
Vispa gulorna med sockret tills det är pösigt.
Vänd ner nötter och grädde.
Vispa vitorna hårt och vänd detta i smeten.
Frys i en form.

Man får tugga lite på glassen beroende på hur mycket man har malt eller hackad hasselnötterna men riktigt gott blir det! Alla ingredienserna är ekologiska förutom nötterna, jag hittade inte ekologiska hasselnötter! Nu skulle jag vilja ha ett recept för vaniljglass. Jag brukar ha vaniljglass med jordgubbar till midsommar. Jag har sett i affären ekologiskt extrakt av vanilj men jag vet inte hur mycket man skall ha i. Har ni någon bra tips efter någon sådan recept?


In italiano

Gelato alla nocciola
150 gr di nocciole
3 dl panna da montare
4 uova
1,5 dl di zucchero

Fai riscaldare le nocciole in una padella ( senza niente, ne olio ne burro ). Raffreddate strisciale tra le mani per
la buccia.
Mettile in un mixer fino ad ottenerne quasi una polverina, farina.
Monta la panna ma non troppo dura.
Dividi le uova in gialli e chiare.
Mischia i gialli con lo zucchero e aggiungi la farina di nocciole.
Aggiungi piano la panna montata, mischiando lentamente dal basso verso l'alto.
Montare anche le chiare (devono essere dure) e aggiungerle all'impasto.
Mettere in un recipiente abbastanza grande e nel freezer.

Tutti gli ingredienti provengono da cultura biologica eccetto le nocciole, non le ho trovate questa volta! ora cerco una ricetta per il gelato alla vaniglia, qualsiasi suggerimento è benvenuto!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback