grön balkong

Idag har jag tagit en hel del bilder av balkongen så vi kan se vad som har hänt där, speciellt med kryddorna och växter.

In italiano
Oggi ho fatto un po' di foto sul mio terrazzo, è quello più in alto con sotto un altro terrazzo pieno di fiori. Come vedete il mio non ha molto da fare invidia.

Svenska
Min balkong är den på övervåningen med en annan väldigt blommig balkong under. Från utsidan syns det inte något och det ser lite tråkigt ut! Det ni kan se är att jag har en stor balkong, jag gillar att den är i trä! Jag bor i en hyreslägenhet och det känns lite lyxigt att den är så fin!


Svenska
Den här blomlåda fixade jag i ordning igår. I onsdags hade hyresvärden Öppet Hus och gav bort blommor till varje hyresgäst. Jag kunde inte gå eftersom jag pendlar till jobbet men min snälla mamma tog lite blommor till mig. Äntligen har jag lite blommor som syns och man blir glad av!

Italiano
Ho messo a posto questi fiori ieri che mi sono stati regalato dalla ditta dalla quale affitto l'appartamento. Ne sono molto contenta dato che i miei fiori, quelli che ho seminato un mese fa sono ancora invisibili!


Svenska
Mina kryddor lever! Jag är riktigt dålig med blommor så jag är helt imponerad! Som ni kan se har både rosmarin och basilikan vuxit en del. Jag funderar på att göra min egen pesto snart. För den som inte kommer ihåg är kryddorna KRAV märkta.

Italiano
Dopo tre settimane le mie piantine non sono ancora morte ma sono cresciute! Ne sono molto contenta e sto pensando di provare presto a fare il mio pesto! le piantine sono da agricoltura biologica!



Svenska
Så här ser det ut, så klart ville Chili vara med men ångrade sig och försökte smita iväg. Ni fick en glimt av honom!

Italiano
Chili non sapeva decidersi se esserci nella foto o meno ed alla fine ha deciso di scappare!



Svenska
Det här är andra sidan av balkongen. Som ni ser har jag inga möbler direkt! Stolen har jag fått låna av pojkvännen och jag använder frigolitlåda från Årstiderna som bord! Jag ville köpa möbler förra året men hittade inget jag tyckte om. I år fick jag låna en stol och jag skall få ett bord från mamma som har flera liggande ( jag hoppas att frigolitlådan får plats under för jag vet inte vad jag skall ställa den! ).

Italiano
Dopo due anni in questo appartamento ancora non ho comprato dei mobili da mettere sul terrazzo! La sedia me l'ha prestata il mio ragazzo e come tavolo uso questa scatola ( scatola per la scatola di frutta e verdure bio che mi vengono consegnate a casa il venerdì, una vera comodità ).



Svenska
Min squash har tagit över ordentligt! man kan nästa inte se min paprika och mina smultron men de har vuxit även dem. Paprika verkar ha blommor på gång men jag är lite orolig för smultron, hoppas blommor kommer snart!

Italiano
la mia zucchina ha invaso tutto e cresce e cresce. La pianta alta dietro è un peperone arancione e la piantina bassa è di fragoline di bosco. Ancora non hanno fatto i fiori ma spero li facciano presto altrimenti niente fragoline! Anche queste tre piantine provengono da agricoltura bio.



Svenska
I balkonglådan ser ni ett experiment ( jag berättar senare om den vid en annan bild ), under den ser ni en stormhatt blå-vit. Det är blomman jag bytte till när vi hade bytargrejer dagen på jobbet och den har vuxit väldigt mycket i höjden! Inga blommor än! Lilla blomman tillhör den gruppen blommor jag fått från hyresvärden, jag tänkte ha den på bordet när jag får den. Tredje blomman är en Rubdekia som jag köpte lite frö för några månader sedan, den växer men det tar tid så inga blommor där.

Italiano
Le tre piantine in basso sono fiori, Il primo vaso a sinistra è una Rubdekia che ho seminato, piano piano sta crescendo. Quella in mezzo è una della piantine regalate e la terza si chiama in svedese Stormhatt che dovrebbe fare dei fiori blu e bianche ma ancora di fiori non ce ne sono! In alto invece c'è uno dei miei pastrocchi!



Svenska
Experiment: Jag köpte frö för några svarta blommor och tyckte lådan skulle se väldigt snyggt med dessa svarta blommor i mitten omringade av gräs! Gräset växte dock så fort att de dödar de små blommorna så jag har gräs på halva lådan medan på den här halvan försöker jag klippa gräset så att blommorna kan växa! Lite knäppt va?

Italiano
Pastrocchio: ho seminato dei fiorellini neri e pensavo che sarebbe stato belli avere i fiorellini neri nel mezzo circondati dall'erba! L'erba è cresciuta molto rapidamente e stava uccidendo i fiorellini quindi sto cercndo di confinare l'erba su una metà...vedremo più avanti se funziona! avrei dovuto piantare una bella pianta rampicante!




Kommentarer
Postat av: allicen

haha! har aldrig förr hört talas om nån som klipper gräs på balkongen! hihi!!

Postat av: frida

Åh, vilken fin balkong! Roligt att se dina växter och en skymt av din katt. Jag har en mörk och trist balkong, men drömmer om en stor trädgård...Jag har iallafall några små tomatplantor i köket. Det är alltid något!

2008-06-15 @ 13:46:42
URL: http://www.kulturkoftan.se
Postat av: chaos

Allicen: ja, jag är nog den första som klipper gräs på balkongen! haha! jag hade inte tänkt på det!



Frida: Tomatplantor! Det hade jag velat ha men hittade inga ekologiskt odlade så det fick vara för i år, jag får testa nästa år!

2008-06-15 @ 14:11:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback