gör din egen ekoglass!

Jag har äntligen gjort glass ( utan glassmaskin ) och jag fick godkänd betyg från tre personer redan plus mig själv. Det blev gott! Jag gjorde kaffeglass och blåbärglass, med ekologiska ingredienser. Jag måste testa det flera gånger och bli bättre, min kaffeglass smakade gott men glassen var två delad, det mesta av kaffet hade runnit ner eftersom jag inte vänt på glassen då och då. Smaken forlorade inget på det men den kan göras bättre.

Recept kaffeglass ( receptet är från Italien så mått de använder är något annorlunda):
3 äggulor
6 sked socker
kaffe, gärna espresso för 4-6 pers ( jag använde vår vanliga kaffe, lite starkare variant, ca 9 sked )
2,5-3 dl vispgrädde

Vispa äggulorna med sockret, häll sedan i kaffet. Ta en större kastrull och koka vatten, ha kaffeblandningen i en lite mindre skål att ha i den stora kastrullen. ( Som när man smälter choklad )Vänta tills kaffeblandningen har blivit något fastare. Vispa grädden och blanda sedan ihop med kaffeblandningen. Sedan är det bara att stoppa i frysen. Blanda glassen då och då för att få det jämnare annars hamnar det mesta i botten!

Blåbärglass:
Vispa 1 1/2 dl grädde, inte för hårt
Dela två ägg i äggulor och äggvitor
Vispa gulorna med 3/4 de socker tills det är pösigt. Häll i 1 dl frysta blåbär och kör i mixern.
Vispa vitorna tills de är helt styva
Vänd ner för grädden och sedan vitorna i blåbärsmeten och frys i en liten form.

Med tiden kommer jag att bli duktigare med det men det är mycket enklare än att baka bröd!


Kommentarer
Postat av: Filifjonkan

jaha kopierar här receptet det påminner om glassen min mor gjorde när vi var små skall visa henne det tror hon känner igen det.Hon rörde ner vaniljsocker ibland lite bananbitar eller när det var lördag kunde det bli lite chokladkakebitar hackade i en åhh så gott
Så där ja nu är jag glassugen så här tidigt om morgonen. Ha det så bra denna soliga måndag


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback