Utmaning: klimatsmart kök

I helgen städade jag i köket, kylskåpet mm. och även om jag försökt förbättra mig de sista åren blev det ändå lite mat som behövdes slängas. Jag vet inte om ni känner igen problemet men när man bor ensam är de stora förpackningar ett riktigt stort problem. Jag lagar ändå mat för två eftersom jag tar med mig mat till jobbet nästa dag men men...dåliga ursäkter som vanligt. Därför bestämde jag mig att fokusera på köket denna månaden och integrera de två fantastiska tips jag fått från er. Vad innebär utmaningen, ja, INGEN MAT FÅR SLÄNGAS! Dessutom krävs en förbättring av sopsorteringen, noggrannare sortering helt enkelt så att det blir mindre sopor helt enkelt. Jag brukade kasta en soppåse i veckan ( det är mycket för en person men man får räkna med att jag också har två innekatter! ), sedan den plastfria utmaningen blev det en soppåse varje 10e dag. Då har vi något att jämföra med! Jag såg också att jag har två stekpannor som inte är jämna i botten så det skall ersättas med en ny panna, kanske två, jag behöver en lite mindre och en liten större till min matlagning. Jag skall också eliminera 10 saker som inte är klimatsmarta. Det jag redan gör är:

Köper inte böcker, lånar från bibblan och ger bort mina lästa böcker som jag ägt till kompisar
Köper ingen kökspapper
Köper inga dagstidningar eller modetidningar osv förutom en prenumeration på Camino
Köper inga CD skivor
Köper inga DVD filmer
Köper ingen kaffe eller te i pappersmuggar
Köper ingen flaskvatten eller läsk i plastflaska
Nya sedan plastfria utmaningen:

Inga papperservetter
Inga näsdukar i papper
Inga kakor
Inga tepåsar
Ingen disktrasa i plast
Plastfria varianter för hud- och skönhetsproduter

För denna månad valde jag 10 saker som gör en klimatsmartare kök:

Ingen nötkött
inga tomater
ingen paprika
ingen gurka
inga bananer
frukt och grönt som följer säsongen
inget som flygtransporterats
Ingen bröd
ingen fryst mat
ingen konserverad mat
Ingen sallad eller örter i kruka
ingen ris

Ekologiskt när det finns annars lokal/närproducerat.En tuff utmaning som börjar idag, vi får se hur det går!

Jag kan också säga att jag är i riktigt behov av denna utmaning för det finns inget sämre än att slänga bort mat. Som bevis nu till middag blev jag tvungen att kasta en halvgurka, jag hade missat detta igår när jag städade men där ser ni! Ni får då inte tro att jag klarar denna utmaning galant för jag tror att utmaningen är ännu svårare denna gång! Jag har redan syndat och jag har precis börjat hur skall detta gå?

Kommentarer
Postat av: allicen

Spännande!
Låter dock lite tråkigt att inte äta tomaterna och det där... synd att det inte är vår ännu så kunde ju odla lite!

Postat av: chaos

Det ordnar sig och svenska tomaterna smakar inte lika gott som de italienska direkt från gården. Jag erkänner dock att mest äter jag tomater och gurka så vi får prova med andra grönsaker, jag kanske hittar något som är supergott!

2008-02-19 @ 11:39:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback