libri...

Ho appena finito di leggere "Piccolo Mondo Antico" di Antonio Fogazzaro, una copia da antiquariato che ho comunque regalato ad un amico al quale questi libri fanno molto piacere. Mia mamma ha ereditato molti libri in italiano che poi ha regalato a me, questo era uno dei tanti. Questo romanzo mi è piaciuto molto, descrive la vita di un'altra epoca in un piccolo paesino quando la religione aveva un'altra importanza nella vita degli Italiani però quando la vita moderna comincia ad entrare in gioco e la lotta tra la religione ed un certo distacco da questa si mostra nella vita coniugale di una giovane coppia.  Sono comunque rimasta un po' sconcertata dalla mia ignoranza storica in quando la storia si svolge nel periodo di guerra 1858 ( conte Cavour e Napoleone, sicuramente ne sapete più di me ), per fortuna su internet si trova tutto! Il libro mi è comunque piaciuto e se avete voglia di leggervi qualcosa di altri tempi ve lo consiglio.

SVENSKA
Jag har läst klart en bok på italienska, Antonio Fogazzaro "Piccolo Mondo Antico". Det är en bok om en annan tid, där man kan känna hur saker går långsamt. Modernismen börjar komma fram och författaren understryker detta genom att analysera ett äktenskap där kvinnan är ateist medan hennes man tror mycket i religion. Denna kamp sliter på förhållandet som hittar dock någon form av lycklig slut. Jag tyckte om boken och kan rekommendera den till personerna som önskar läsa något väldigt annorlunda från det som skrivs nu. Jag vet dock inte om boken är översatt till svenska.

Kommentarer
Postat av: Filifjonkan

Godmorgon Chaos. å jaha du läser italienska med duktig du är det kan då rakt inte jag. Men det är roligt är man får tag i något man tycker är bra, Jag har tagit mig igenom Läckbergs alla böcker en period men haft dem so talböcker i stället bra för man kan göra lite annat med då när man lyssnar stryka tx Hoppas dina perforerade fingertoppar läkt ihop snällt så du an återgå till din stickning. En skön fredag till dig

Postat av: chaos

Godmorgon Filifjonkan! Fingrarna har läkt bra så det är bara att ta upp stickningen igen i helgen! Jag gillar talböcker, det är skönt att lyssna på bussen istället för att läsa, speciellt på vintern: belysningen på bussen fungerar inte alltid! Skönt att lyssna och sticka samtidigt hemma eller på bussen! ha en bra dag!

2008-08-29 @ 08:55:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback