Äntligen hemma!

Nu är jag äntligen hemma, resan tog lite längre tid. Det blev en olycka som försenade ena tåget så jag missade x2000 från Köpenhamn. Resan var rolig, från Bologna satt jag framför en liten hund som åkte till Frankfurt och på denna tag träffade jag en svensk familj som också skulle åka tog tillbaka till Linköping så vi reste tillsammans hela vägen i princip. Jag kom hem ca 3 timmar senare än planerat men resan gick utmärkt. Jag upptäckte att även om resan tar längre tid är det bekvämare att åka tåg än att flyga. När jag flyger blir jag helt utmattad medan när jag är framme med tåg har jag massor med energi. En del beror kanske på att man vilar ordentligt på tåget, man har nästan hela två dagar för sig utan några måste! När man är framme på någon resan stressar man alltid med en massa måste, måste checka in på hotell, sova, köpa det osv. Men på tåget planerar man inget sådant, det enda är att man vill med nästa tåg! Mycket avkopplande och folk är inte bara mer avslappnad men också mer social- man sitter ju med någon annan i många timmar! På nattåget träffade jag ett par från DK som också var mycket miljöintresserade! Flera som åkte tåg hade med sig miljötidningar! Och just på denna tåg fanns det återvinning! I andra länder finns det återvinning pckså på varje station på varje spår men det såg jag inte i Sverige! Nu skall jag ägna dagen åt alla måsten! Ja, allt det där som man behöver göra för att hemmet ser fint och fräsch ut!

ITALIANO
Finalmente a casa! Il viaggio è stato un po' più lungo del previsto perchè purtroppo c'è stato un incidente in Germania che ha ritardato il mio treno ed ho perso la coincidenza a Copenhagen. Ho preso comunque un treno dopo e sono arrivata circa tre ore più tardi del previsto comunque ora sono a casa. Il viaggio di ritorno è stato molto divertente a parte il disguido. Già a Bologna ho fatto amicizia con una famiglia che tornava in Svezia quindi abbiamo fatto praticamente tutto il viaggio insieme. Inoltre davanti a me c'era un bel cagnolino che andava a Francoforte, per la maggior parte dormiva dato che ha preso una pillollina. Ci vorrebbero comunque dei vagoni per animali e padroni...in Italia non sono stati molto contenti di avere un cane per passeggero anche se la padrona aveva ben pagato per lui! Gli Svedesi considerebbero una bella cosa viaggiare con gli animali però sono anche molto rispettosi delle persone allergiche! Qualche vagone per loro sarebbe una buona soluzione!

Kommentarer
Postat av: Hanneles paradis

Det beror lite på sällskapet, om man ska flyga snabbt eller ta 14 timmar tåg till fjället... Till Finland får man åka båt, det tar hela natten, har man inget bra danssällskap, kan flyg vara bättre :)

Postat av: Filifjonkan

Hej Chaos och välkommen hem. Har ju sett att du haft det jätteskönt på din semester. Ja tåget är mer avkopplande tror dig.Såå det finns miljögrejor på stationerna det är ju väldigt bra det. Kanske vi får lite av i detta land med ! Ja det är ju lite att ordna med när man kommit hem från semestern så ha det så bra.

2008-08-02 @ 12:19:50
URL: http://filifjonkan-se.bloggagratis.se/
Postat av: allicen

Välkommen hem! :)

Ditt paket är på gång...

2008-08-02 @ 15:47:20
URL: http://allicen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback