Internationella veckan för Downshifting

Vad är dowshifting? Det är en rörelse som även kallas frivillig enkelhet där det handlar om att omvärdera sitt liv och se till att verkligen leva livet utan att stressa hit och dit och samtidigt leva på ett sätt som inte skadar miljön. Ja, det är i princip vad jag försökt göra nu i några liv och bara nu stötte jag på rörelsen, visst blev jag glad att se att det fanns andra! Jag tror att det är många som lever på denna sätt utan att veta om att det finns en rörelse men det kan vara kul att titta lite på hur man speglar sig in och vad mera man kan göra. idag börjar den internationella veckan för rörelsen och jag tänkte passa på att tipsa om några enkla saker man kan göra men också engagera mig själv och göra något nytt varje dag om det går för sig.

Idag skall jag städa på balkongen och odla lite växter, i framtiden vill jag försöka odla egna kryddor så jag har lånat denna tjocka boken från biblioteket i förhoppningen att den har en avdelning för odling på balkongen.
image105

Jag har också fått låna dessa två små böcker från en kollega på jobbet så jag borde få lite inspiration.

image106

Jag kommer inte att kunna odla nu på en gång men tanken är att jag skall fixa min balkong idag, odla mina blommor och kika i böckerna för att se vilka kryddor jag kan odla i framtiden. Detta är min del för dagen Downshifting. Mitt tips för dagen är att läsa lite mer om rörelsen och se över era liv, tänka ordentligt på vad ni tycker är vitkigt och satsa på något. Det behöver inte vara något för varje dag, det kan också bara vara ett projekt men tar er tid att reflektera.

Kommentarer
Postat av: Linda

Lycka vore en balkong! Jag älskar att odla så därför kliar det extra mycket i fingrarna i odlingstid. Har lite chili frö som snart ska ner i jorden + planen att plantera ruccula inomhus som tydligen ska funka bra. All lycka!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback